درمان کریپتوس صدای مفاصل و استخوان ها
درمان کریپتوس صدای مفاصل و استخوان ها

تقریبا همه ما یک‌بار صدای مفصل یا استخوان‌های خود را به هنگام بلند شدن، چرخاندن گردن و یا در حرکت انگشتان خود شنیده‌ایم. صدای شکستن مفاصل ممکن است آزاردهنده باشد اما معمولاً جای نگرانی نیست و می‌توان آن را یک اتفاق عادی دانست. چند دلیل کلی وجود دارد که مفاصل شما می‌شکنند و یا صدایی تولید می‌کنند؛ به عنوان مثال، اگر در باشگاه هستید و تمرین‌های تکراری مانند بلند کردن وزنه یا فشار را انجام می‌دهید، احتمالا هر بار که دست یا پای خود را خم می‌کنید متوجه صدای کلیک یا صدای آرامی شوید؛ به این صدای آرام اصطلاح علمی کرپیتوس را نسبت داده‌اند.

کرپیتوس معمولاً نشان‌دهنده سفت شدن عضله و ایجاد اصطکاک در اطراف استخوان است؛ این صدا همچنین می‌تواند به دلیل مالش تاندون‌ها روی استخوان باشد. یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد سروصدای مفاصل، آرتروز است که با بالا رفتن سن این صداها بیشتر و بیشتر می-شود.

دلیل ایجاد کریپتوس

 زانو، گردن، بند انگشتان دست، مچ پای ما می‌توانند در طول روز صداهای را تولید کنند. این صدا از حباب های نیتروژن در مایع سینوویال می‌آید که به دام افتاده و در طی حرکات خاصی آزاد می شوند؛ در بیشتر اوقات جای نگرانی نیست. کرپیتوس زمانی که ناشی از آسیب یا بیماری نباشد کاملا بی ضرر است اما در موارد خاصی این صدا نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است.

مشکل اساسی مفاصل پر سر و صدا ممکن است مربوط به تاندون‌ها (که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کند)، رباط ها (که استخوان‌ها را به استخوان‌های دیگر متصل می کند) یا غضروف (پوشش صاف انتهای استخوان های مفاصل) باشد. زانو به طور کلی پر سر و صداترین مفصل است اما سایر مفاصل نیز می‌توانند صداهایی ایجاد کنند، از جمله لگن، شانه، گردن و ستون فقرات. زمانی که این صدا بدون هیچ دردی شنیده می‌شود، مشکل جدی در بدن وجود ندارد اما چنانچه با درد همراه بود، بهتر است درمان آن را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:  عوارض قطره آهن لیپوزوفر

درمان صدای استخوان ها و کریپتوس استخوان

چگونه کریپتوس را درمان کنیم؟

نحوه برخورد شما با کرپیتوس به مشکل اصلی آن بستگی دارد و در بیشتر موارد، نیازی به درمان کرپیتوس ندارید. استفاده از یخ روی مفصل و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب کافی است. با این حال اگر علائم دیگری دارید که بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارند، پزشک ممکن است توصیه کند:

  •        تزریق دارو یا استروئید برای درمان مشکل اصلی – مانند درمان آرتریت یا التهاب آرتروسکوپی. مصرف ویتامین D هم موثر بوده است.
  •        استفاده از کمپرس گرما و یخ برای کاهش التهاب : اگر به زانوی خود آسیب رسانده‌اید، بلند شوید و یک کمپرس سرد یا کیسه یخ روی زانو بگذارید. سبزیجات منجمد مانند نخودفرنگی نیز مفید خواهند بود. برای جلوگیری از تورم زانوی خود را با یک باند بپیچید، البته نه آنقدر محکم که گردش خون را قطع کند؛ در حالی که مشغول استراحت هستید، پای خود را بالا نگه دارید.
  •        تای چی: تای‌چی یک ورزش چینی باستانی است که تعادل و انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد. تای‌چی می‌تواند به کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی کمک کند و شامل تنفس عمیق و آرامش می‌شود. این جنبه‌ها ممکن است به کاهش استرس و مدیریت درد مزمن کمک کنند.
  •        فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات
  •        کاهش وزن: اضافه وزن و چاقی می‌تواند فشار بیشتری بر مفاصل زانو وارد کند. اگر زانو درد داشته و BMI بالایی دارید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند وزن مورد نظر خود را تعیین کرده و برنامه ای برای رسیدن به هدفتان تنظیم کنید. این برنامه احتمالاً شامل تغییرات رژیم غذایی و ورزش می شود.
  •        ورزش، مانند پیاده روی و شنا: ورزش روزانه می‌تواند به شما کمک کند عضلات خود را قوی نگه دارید.
  •        جراحی برای بررسی مفصل یا ترمیم آسیب
  •         جایگزینی مفصل در موارد شدید یا زمانی که مفصل به شدت آسیب دیده است.
بیشتر بخوانید:  عوارض کپسول بیوتی هلث اید

شاید لازم باشد پس از درمان، تغییراتی در برنامه ورزشی خود ایجاد کنید. برای جلوگیری از بازگشت علائم کرپیتوس، باید از فعالیت‌هایی که تأثیر زیادی بر مفاصل شما وارد می‌کنند اجتناب کنید و با وزنه‌های سبک‌تر ورزش کنید.

ویتامین‌های مفید برای کرپیتوس

داروها و درمان های طبیعی برای کاهش درد مفاصل در داروخانه‌ آنلاین داروبیار موجود است.

  •        کورکومین
  •        رزوراترول
  •        بوسولیا (کندر)
  •        تنتورها و دمنوش های گیاهی خاص

البته به خاطر داشته باشید که تعداد کمی از آنها از نظر بالینی مؤثر هستند و برخی ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشند. قبل از امتحان هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب هستند.

سوالات متداول

  •        کرپیتوس چیست؟ کرپیتوس یک صدای آرام در هنگام حرکت دادن مفصل است که با بالا رفتن سن، ممکن است تشدید شود.
  •        کرپیتوس نشانه چیست؟ کریپتوس به دلیل آزادسازی حباب های هوا در داخل مفصل شما ایجاد می‌شود که در بیشتر مواقع بی ضرر است. اگر شما علاوه بر شنیدن صدا، احساس ناراحتی و درد می‌کنید، کرپیتوس می‌تواند نشانه ای از آسیب یا بیماری زمینه‌ای باشد. بیماری‌هایی مانند آرتریت، نقرس، التهاب اطراف مفصل مانند تاندونیت و … می‌تواند دلیل ایجاد این صدا باشند.
  •        آیا کرپیتوس از بین می رود؟ در بیشتر موارد کرپیتوس بدون نیاز به درمان پزشکی بهبود می‌یابد. استفاده از یخ برای کاهش التهاب و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن برای کاهش درد کافی است.
  •        آیا ورزش می تواند به علائم کرپیتوس کمک کند؟ ورزش ممکن است به درمان کرپیتوس شما کمک کند، اما ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا علت بیماری خود را متوجه شوید.