مصرف مولتی ویتامین بارداری ضروری است؟

 

در دوران بارداری مسئله سلامت مادر و نوزاد اهمیت بسیار بالایی دارد و زنان باردار با انجام مراقبت‌های لازم و مصرف مواد مغذی سعی در حفظ سلامتی خود و فرزند خود دارند.

یکی از محصولات مراقبتی در زمان بارداری مصرف مولتی ویتامین است، برخی از افراد ممکن است در مصرف مولتی ویتامین مطمئن نباشند، در حالیکه قرص‌های مولتی ویتامین حتی پیش و پس از دوران بارداری نیز باید مصرف شوند. در ادامه مطالب برای داشتن اطلاعات بیشتر با دارو بیار همراه باشید

مولتی ویتامین و هر نوع قرص دیگری که در دوران بارداری مصرف می‌شود تنها باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

بدن زنان باردار نسبت به بدن سایر افراد به علت وجود جنین نیازمند مقدار بیشتری از مواد معدنی و ویتامین‌ها است، تمام ویتامین مورد نیاز در این دوران توسط غذا تامین نمی‌شود بنابراین مصرف مولتی ویتامین برای جبران کمبودها و جلوگیری از هرگونه بیماری احتمالی در بدن مادر و جنین لازم است.

انواع ویتامین‌های موجود در مولتی ویتامین‌ها

بدن برای انجام فعالیت‌های خود نیازمند ویتامین‌ها و موادمعدنی مختلفی است، به همین منظور مولتی ویتامین‌ها نیز حاوی ویتامین‌های مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آنان خواهیم پرداخت.

مصرف مولتی ویتامین بارداری ضروری است؟

آهن: متاسفانه بیشتر زنان دچار کمبود آهن هستند و از طرفی با توجه به اینکه نیاز بدن در دوران بارداری دو برابر می‌شود بنابراین باید آهن نیز به مقدار لازم در بدن تامین شود چرا که کمبود آن سبب بروز بیماری‌های مختلف برای جنین و مادر می‌شود. با توجه به توصیه‌های پزشکان زنان باردار باید از زمان پایان ماه چهارم بارداری تا سه الی چهار ماه پس از زایمان به طور منظم و روزانه از قرص آهن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:  مصرف چه ویتامین هایی به کاهش ریزش مو کمک می کند

زنانی هم که دچار کمبود آهن در بدن هستند با توجه به تشخیص پزشک دوز مصرف آنان افزایش پیدا می‌کند. کمبود آهن در زنان باردار سبب ایجاد مشکلاتی از جمله رشد ناکافی حنین، زایمان زودرس و یا حتی مرگ جنین می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف مولتی ویتامین حاوی آهن برای زنان باردار عوارض جانبی همچون مشکلات جزئی گوارشی را به همراه خواهد داشت، به همین خاطر توصیه می‌شود بعد از غذا از قرص آهن استفاده شود. به طور کلی بهترین زمان مصرف آهن پیش از خواب است که باید توجه داشت که این ماده همراه با لبنیات مصرف نشود چرا که در روند جذب آن اختلال ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که صرف نظر از مصرف مولتی ویتامین حاوی آهن بسیار پرخطر است.

اسید فولیک: مواد غذایی مختلفی همچون حبوبات و سبزیجاتی مثل سبزی خوردن و اسفناج سرشار از اسید فولیک هستند و قرار دادن این مواد در رژیم غذایی زنان باردار بسیار مهم است. اما تمام اسید فولیک مورد نیاز بدن زنان باردار از طریق مواد غذایی قابل تامین نیست در نتیجه مصرف مولتی ویتامین‌های حاوی اسید فولیک در این دوران ضروری است.

مصرف اسید فولیک به قدری مهم است که افرادی که قصد بارداری دارند حداقل سه ماه قبل از شروع بارداری مصرف این مولتی ویتامین را آغاز می‌کنند و این مولتی ویتامین نیز باید به صورت روزانه و مرتب مصرف شود. دلیل اهمیت زیاد اسید فولیک این است که این ماده از بروز بیماری‌های مادرزادی مربوط به ستون فقرات و مغز جلوگیری می‌کند.

ید: مولتی ویتامین‌های حاوی ید نیز برای افزایش سلامت تیروئید در زنان باردار لازم و ضروری است. کمبود ید مشکلات مختلفی از جمله معلولیت ذهنی، ناشنوایی، سقط جنین، عدم رشد جسمی مناسب و یا تولد نوزاد مرده ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:  نقش ویتامین D در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس

از دیگر مواردی که درون مولتی ویتامین‌ها وجود دارند می‌توان به کولین و امگا ۳ نیز اشاره کرد. مصرف امگا ۳ سبب می‌شود تا احتمال زایمان زودرس تا حد زیادی کاهش پیدا کند و مادرانی که در طول بارداری به مقدار کافی از این ماده مغذی استفاده کرده باشند معمولا نوزادانی با وزن مناسب به دنیا می‌آورند.

مصرف مولتی ویتامین بارداری ضروری است؟

کولین نیز به مقدار کافی در برخی از مواد غذایی همچون گوشت گاو و مرغ وجود دارد اما اگر زنان باردار از این مواد غذایی به اندازه لازم استفاده نکنند برای سلامت نوزاد باید مولتی ویتامین حاوی کولین مصرف کنند.

شروع مصرف مولتی ویتامین

به طور کلی شروع مصرف مولتی ویتامین با تشخیص پزشک آغاز می‌شود و به طور معمول مراقبت‌های لازم حداقل از سه الی چهار ماه پیش از بارداری آغاز و تا پایان زمان شیردهی ادامه پیدا می‌کند.

عوارض جانبی مولتی ویتامین

در حالت کلی مولتی ویتامین‌ها عوارض جانبی همچون اسهال، یبوست و مشکلات گوارشی دارند که بیشترین عوارض جانبی به هنگام مصرف بیش از حد از این مواد ایجاد می‌شود. بنابراین باید به دوز مصرفی توجه زیادی داشت چرا که مصرف بی‌رویه مولتی ویتامین نیز برای سلامت مادر و نوزاد مضر خواهد بود.