آیا گینر برای کلیه مضر است؟
آیا گینر برای کلیه مضر است؟

گینر که اغلب به عنوان مکمل های بدنسازی افزایش وزن از آن یاد می شود، بیش از گذشته در  بین ورزشکاران و بدنسازان محبوب شده است. اما آیا گینر برای کلیه ها مضر است؟ این مقاله از داروخانه آنلاین داروبیار نگاهی جامع به خطرات بالقوه مرتبط با مصرف مکمل‌های گینر و اینکه چگونه ممکن است بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد، می‌اندازد. همچنین در مورد اقدامات احتیاطی که می‌توانید برای به حداقل رساندن هرگونه آسیبی که ممکن است در هنگام مصرف این مکمل‌ها به کلیه‌ها وارد شود، مطالبی را ارئه خواهیم کرد.

گینر چیست؟

گینر نوعی پودر پروتئین است که معمولاً توسط بدنسازان و سایر ورزشکاران برای کمک به افزایش حجم ماهیچه های بدن استفاده می‌شود. گینرها کالری بالایی دارند و اغلب حاوی قند زیادی هستند که این قندها عوارض متابولیکی در صورت مصرف زیاد می‌توانند ایجاد کنند و می‌تواند برای کلیه های شما مضر باشد.

منبع: en.wikipedia.org/wiki/Gainer

چند ویژگی کلیدی برای مکمل های گینر وجود دارد که می‌تواند برای بدن مفید باشد. اول اینکه گینرها کالری و کربوهیدرات بالایی دارند که می‌تواند به افزایش وزن یا رشد توده عضلانی کمک کند. علاوه بر این مورد، آنها اغلب حاوی پروتئین و مواد مغذی اضافه شده هستند که می‌تواند بیشتر از سوخت و ساز بدن حمایت کند. در نهایت، بسیاری از گینرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی قابل هضم و جذب توسط بدن باشند، و آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال اضافه کردن کالری و مواد مغذی بدون فشار بیش از حد به سیستم خود هستند.

مکمل گینر یک مکمل غذایی است که برای کمک به افزایش وزن افراد طراحی شده است. این مکمل ها معمولا حاوی ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی هستند و اغلب با ویتامین ها و مواد معدنی غنی می شوند. رایج ترین نوع مکمل گینر پودر پروتئین است که می توان آن را با آب یا شیر مخلوط کرد تا یک شیک پر کالری ایجاد کند. انواع دیگر گینرها شامل میله ها، نوشیدنی ها و پودرهایی است که می‌توانند با سایر غذاها مخلوط شوند.

خواص افزایش دهنده گینر برای بدن

افزایش وزن برای بسیاری از افراد می‌تواند کار دشواری باشد. برای کسانی که به دنبال افزایش حجم بدن و افزایش حجم عضلانی هستند، استفاده از مکمل های گینر بسیار سودمند است. محبوبیت این مکمل در سال‌های اخیر افزایش یافته است زیرا افراد بیشتری به دنبال راه‌هایی برای افزایش کالری دریافتی روزانه خود بدون نیاز به خوردن مقادیر زیاد غذا هستند. اما همه گینرها اثر یکسان ایجاد نمی‌کنند ویژگی های خاصی در بین مکمل ها وجود دارد که آنها را موثرتر از بقیه مکمل ها می‌کند.

هم چنین می توانید عوارض پروتئین وی روی کلیه را مطالعه کنید.

گینر چگونه بر کلیه تأثیر می گذارد؟

آیا گینر برای کلیه مضر است؟

گینر یک مکمل ورزشی است که اغلب توسط بدنسازان و سایر ورزشکاران برای کمک به افزایش حجم بدن و ماهیچه های آنها استفاده می شود. در حالی که گینر می‌تواند برای افزایش توده عضلانی مفید باشد، همچنین این مکمل می‌تواند اثرات منفی روی کلیه نیز داشته باشد.
وقتی گینر به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند باعث شود که کلیه‌ها برای تحلیل و مصرف تمام پروتئین های اضافی کار کنند. زیرا با سوخت و ساز پروتئین ها در بدن، آمونیاک و نیتروژن ایجاد می‌شود و این موارد باید به صورت اوره از بدن دفع شوند؛ به همین علت کلیه ها باید بیش از گذشته کار کنند تا بتوانند موارد اضافه اوره را از بدن دفع کنند. این مورد می‌تواند منجر به آسیب کلیه و حتی نارسایی کلیه در موارد شدید تر شود. علاوه بر این، گینر اغلب کالری و قند بالایی دارد که می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت شود. بنابراین، مهم است که قبل از شروع هر رژیم مکملی با دانش کافی از مکمل استفاده کنید و از خطرات احتمالی مصرف آن آگاه باشید.

بیشتر بخوانید:  کاربرد پروتئین وی در بدنسازی چیست؟

چه کسانی باید از مکمل گینر استفاده کنند؟

اگر به دنبال اضافه کردن حجم و افزایش توده ماهیچه برای بدن خود هستید، مکمل گینر برای شما ایده آل ترین گزینه است. مکمل گینر کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را برای عضله سازی و حجیم شدن فراهم می کند. اگر در تلاش برای دریافت کالری کافی یا دریافت مواد مغذی مناسب از رژیم غذایی خود هستید، مکمل گینر می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

مطلب پیشنهادی: گینر چند کیلو وزن میدهد

چه کسی باید از مصرف گینر اجتناب کند؟

سه دسته از افراد وجود دارد که باید از مصرف مکمل های گینر خودداری کنند:

کسانی که مشکلات کلیوی دارند، کسانی که مشکلات کبدی دارند و کسانی که باردار یا شیرده هستند. مشکلات کلیوی و کبد هر دو می توانند منجر به تجمع سموم در بدن شوند که می‌تواند خطرناک باشد. زنان باردار و شیرده باید در مورد آنچه مصرف می‌کنند دقت بیشتری داشته باشند، زیرا نوزادان آنها ممکن است تحت تاثیر چیزهایی که در زمان بارداری مصرف می‌کنند، قرار گیرند.

چه زمانی مکمل گینر مصرف کنیم؟

مکمل گینر معمولا قبل یا بعد از تمرین مصرف می‌شود تا به بهبود ریکاوری و رشد عضلات کمک کند. با این حال، مواقع دیگری نیز وجود دارد که مصرف مکمل گینر می‌تواند برای بدن مفید باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید حجم عضلانی خود را افزایش دهید، می توانید از مکمل گینر بین وعده‌های غذایی خود استفاده کنید تا کالری دریافتی خود را افزایش دهید. علاوه بر این، اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است بخواهید از مکمل گینر برای کمک به حفظ توده عضلانی در حین کاهش کالری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  سرلاک برای بدنسازی

پس مکمل گینر هم می‌تواند در جهت افزایش وزن، مفید واقع شود و هم در جهت کاهش وزن این موضوع به شما بستگی دارد که بخواهید از کدام ویژگی این مکمل استفاده کنید، توجه داشته باشید که مکمل گینر باعث لاغری نمی‌شود بلکه در هنگام رژیم های لاغری منجر به حفظ توده عضلانی بدن شما می‌شود و رژيم لاغری آسیب کمتری را به بدن شما وارد می‌کند. با فرض اینکه شما از گینرهای پروتئین استفاده می‌کنید، این مکمل ها معمولاً بعد از تمرین مصرف می‌شوند تا به ریکاوری عضلات کمک کنند. با این حال، برخی از افراد نیز آنها را اول صبح یا قبل از خواب مصرف می کنند. در نهایت، این موضوع کاملا بستگی به اهداف شما دارد. گاهی ممکن است که احساس کنید نیاز به افزایش پروتئین دارید به سراغ مصرف گینر بروید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله طریقه مصرف گینر را بخوانید.

مزایا و معایب مصرف مکمل گینر

آیا گینر برای کلیه مضر است؟

چند نکته کلیدی وجود دارد که باید قبل از مصرف مکمل گینر در نظر بگیرید، از جمله مزایا و معایب آن؛ مصرف مکمل گینر می تواند به شما کمک کند کالری دریافتی خود را افزایش دهید و پروتئین بیشتری دریافت کنید که می تواند منجر به رشد عضلانی شما و افزایش توده بدن شما شود.

با این حال، گینرها همچنین دارای قند و چربی بالایی هستند که می تواند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی برای شما یا فرد مصرف کننده شود. بنابراین، مهم است که قبل از مصرف هر نوع مکمل، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید، مخصوصاً اگر دارای هر گونه بیماری زمینه ای هستید حتما باید قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت زیرا در غیر این صورت ممکن است با عوارض خطرناکی دست و پنجه نرم کنید.

بیشتر بخوانید:  گران‌ترین مکمل بدنسازی

چه جایگزینی برای گینر وجود دارد؟

چند جایگزین برای گینر وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند بدون اینکه به کلیه‌هایتان فشار بیاورید حجم عضلات خود را افایش دهید. کراتین یک مکمل محبوب است که می تواند به افزایش توده عضلانی کمک کند، همچنین نشان داده شده است که برای سلامت کلیه ها بی‌خطر است. بتا آلانین مکمل دیگری است که می تواند توده عضلانی را بهبود بخشد، اگرچه به اندازه کراتین در مورد آن مطالعه نشده است. اگر به دنبال یک جایگزین طبیعی برای گینر هستید، سعی کنید کالری بیشتری از منابع سالم مانند پروتئین بدون چربی، غلات کامل و چربی های سالم مصرف کنید. شما همچنین می‌توانید ورزش های سنگین انجام دهید و سایر اشکال تمرینات مقاومتی را برای ایجاد توده عضلانی انجام دهید.

مشاهده انواع کراتین در داروخانه آنلاین داروبیار

نتیجه گیری

مکمل گینر برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تناسب اندام می‌تواند مفید باشد، اما اگر به صورت ژنتیکی مشکلات کلیوی دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید، باید در مصرف گینر احتیاط کنید. اگر در مورد استفاده از مکمل های گینر مطمئن نیستید و نمی‌دانید که از کدام نوع آن مصرف کنید پیشنهاد ما این است که، با یک متخصص تغذیه یا مربی بدنسازی واجد شرایط صحبت کنید تا به طور خاص برای شرایط شما توصیه هایی که نیاز دارید را انجام دهد. علاوه براین مشاوران داروبیار تمامی سوالات شما را پاسخ می دهند. با اقدامات احتیاطی صحیح و تصمیمات آگاهانه، استفاده از گینرها می‌تواند وسیله ای مطمئن و موثر برای به دست آوردن توده عضلانی، بدون وارد کردن فشار بی مورد به کلیه ها یا سایر اندام ها باشد.

مکمل های گینر روشی موثر برای افزودن کالری و مواد مغذی اضافی به رژیم غذایی شما هستند. اگر شما به دنبال افزایش توده عضله باشید و یا فقط برای اینکه وزن سالمی داشته باشید از گینر ها استفاده می‌کنید، گینرها می‌توانند به تامین تعادل مناسب پروتئین، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما کمک کنند. برای اطمینان قبل از خرید هر مکملی برچسب های سلامت و ایمنی مکمل را به دقت بخوانید و اگر در مورد سلامتی خود پس از مصرف مکمل سوال یا نگرانی دارید با یک متخصص در حوزه تغذیه مشورت کنید.

منابع:

https://www.quora.com/Are-mass-gainer-supplements-bad-for-your-kidneys

https://rigorfitness.com/mass-gainer-side-effects/

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/diet/10-side-effects-of-whey-protein-you-should-be-aware-of/photostory/83835113.cms

https://www.youtube.com/watch?v=v8JMdGUApjc

https://us.myprotein.com/thezone/supplements/what-is-a-mass-gainer/