یبوست باعث چاقی می شود؟
آیا یبوست باعث چاقی می شود؟

شاید برای شما هم پیش امده باشد که به آینه نگاه کرده و متوجه برجسته شدن بیش از حد شکم خود شده‌اید؛ معمولا این حالت در شرایطی پیش می‌آید که دستشویی نرفته یا در روزهای پیش از قاعدگی هستید که بیشترین تورم را دارید. با توجه به این موضوع ممکن است از خود بپرسید ایا یبوست می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی پاسخ آیا یبوست باعث چاقی می شود بپردازیم.

آیا یبوست باعث افزایش وزن می‌شود؟

از آنجایی که این سوال توسط بسیاری از افراد پرسیده می‌شود، امروز در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد و در انتها متوجه خواهید شد که آیا ممکن است یبوست باعث افزایش وزن شود یا خیر. یبوست می‌تواند باعث ناراحتی‌های مختلفی از جمله تورم شکم شود، به همین دلیل عجیب نیست که فکر کنیم باعث چاقی می‌شود اما پاسخ این سوال منفی است.

آیا یبوست باعث افزایش وزن می‌شود؟

یبوست به طور مستقیم باعث افزایش وزن ما نمی‌شود اما چند موضوع وجود دارد که باید به آن توجه کنید. به طور مثال تصور کنید که از هفته پیش به دلیل مشکلات گوارشی و یبوست نمی‌توانید به طور منظم به دستشویی بروید، پس از یک هفته احساس می‌کنید که لباس‌هایتان تنگ شده و در ناحیه شکم ازار دهنده شده‌اند، ترازو هم به شما می‌گوید که وزن‌تان کمی افزایش پیدا کرده است. این افزایش وزن ناشی از چه چیزی است؟

  • ضایعات غذای انباشته شده: این ضایعات باید توسط بدن دفع می‌شد اما به دلیل یبوست در روده باقی مانده و بدن را ملتهب می‌کنند، در نتیجه باعث تجمع سموم و احتباس مایعات می‌شوند.
  • تورم شکم: به دلیل تورم شکم، افزایشی وزنی شکل می‌گیرد که واقعی نیست. حتی اگر ترازو چند گرم بیشتر نشان دهد، کاملا طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نخواهد بود. گاهی اوقات ممکن است بدن فرد واکنش‌های مختلفی نشان دهد، چند گرم کم یا اضافه کند.
  • یبوست حاد: اگر چند روز به دستشویی نروید، بین 2 تا 3 کیلو اضافه وزن پیدا خواهید کرد. با این حال به محض اینکه دوباره به طور معمول عمل دفع توسط بدن انجام گیرد، این وزن به همان سرعتی که آمده از بین می‌رود. این افزایش وزن نتیجه احتباس مدفوع است، نه افزایش چربی بدن.
بیشتر بخوانید:  لاغری شکم با روغن زیتون

در واقع افزایش وزن حاصل از یبوست، چیزی جز مدفوع انباشته نیست که اگر یبوست را درمان نکنید، می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. یبوست به خودی خود نمی‌تواند به افزایش وزن کمک کند، زیرا به محض اینکه روده‌ها تمیز شده و از سموم انباشته شده رهایی یابند، احتباس مایعات از بین رفته و به وزن خود بر می‌گردید.

برای خرید قرص تقویت معده در داروخانه آنلاین داروبیار کلیک کنید.

چگونه می‌توان از یبوست جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از یبوست تنها کافیست عادت‌های خود را تغییر دهید تا مانع ایجاد مشکل گوارشی شوید. در این بخش چند راه حل به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند در پیش گیری از یبوست کمک کننده باشند.

آیا یبوست باعث افزایش وزن می‌شود؟

  1. وعده صبحانه را جدی بگیرید.

انسان برای داشتن بدنی سالم باید حتما وعده صبحانه را جدی بگیرید. چه بخواهید افزایش وزن داشته باشید، کاهش وزن را تجربه کنید یا هدف‌تان پیش گیری از یبوست باشد، در هر صورت صبحانه یک راه حل عالی است. صبحانه کلید اصلی مبارزه با یبوست است و باید از مواد غذایی سالم در این وعده استفاده کنید. بهتر است صبحانه شامل یک تکه میوه، مقداری بلغور جو دوسر و یک نوشیدنی گرم باشد. میل کردن دمنوش با عسل هم می‌تواند گزینه خوبی برای شروع صبح باشد.

  1. از ترکیب آلوئه ورا با پرتقال استفاده کنید.

اگر رابطه خوبی با میوه دارید، ترکیب آلوئه ورا و پرتقال را امتحان کنید. ترکیب این دو یک روش درمانی عالی برای مبارزه با یبوست است. برای اماده سازی این اسموتی باید ابتدا حدودا یک و نیم فنجان اب را داخل کتری ریخته و گرم کنید. وقتی آب به جوش آمد، 30 گرم آلوئه ورا اضافه کرده و اجازه دهید چند لحظه به همان حالت ترکیب شوند. آب پرتقال را جداگانه گرفته و با دم کرده آلوئه ورا ترکیب کنید. این مخلوط را همیشه با معده خالی میل کنید تا بهترین اثر را داشته باشد.

  1. شام سبک میل کنید.

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از یبوست، پر نکردن معده با غذای سنگین است. هضم غذای سنگین در اخر شب می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای روده شده و در نتیجه آن دفع مواد اضافه را دشوار کند، در نهایت ممکن است به یبوست دچار شوید. بهترین راه این است که شام را سبک میل کرده و حداقل دو ساعت پس از صرف شام بخوابید.

  1. هر روز فیبر، سبزیجات و مایعات کافی بخورید.

رژیم غذایی سرشار از سبزیجات تازه (اگر خام باشند، بهتر است)، فیبر و مایعات فراوان به سلامت روده کمک می‌کند، همچنین اسموتی‌هایی نظیر هویج را امتحان کنید. این مواد خوشمزه و تازه بوده و می‌توانند مانع ایجاد مشکل برای روده شوند. خوردن به اندازه مایعات، سبزیجات و میوه در تقویت سیستم ایمنی بدن هم موثر بوده و می‌تواند مواد مغذی را در اختیار سلول‌ها قرار دهد.

  1. هر روز ورزش کنید.

برای سلامتی خود توصیه می‌کنیم که هر روز نیم ساعت پیاده روی کرده و یا به شنا بروید. فعال ماندن برای حرکت روده و دفع مدفوع ضروری است. اگر یبوست دارید، ورزش برای مبارزه و کنترل آن می‌تواند موثر باشد. علاوه بر این مورد ورزش به طور کلی برای بدن فواید زیادی دارد، شما می‌توانید از ورزش‌های سبک داخل خانه شروع کرده تا متوجه اثر شگفت انگیز ورزش‌های روزانه بر روی بدن خود شوید.

بیشتر بخوانید:  آیا مصرف پروتئین وی بر عملکرد جنسی تأثیر می گذارد؟

سخن پایانی

یبوست نمی‌تواند علت افزایش وزن باشد زیرا به خودی خود باعث ایجاد چربی یا کربوهیدارت نمی‌شود؛ در واقع مدفوع مانده در بدن این حس را ایجاد می‌کند که چندین گرم وزن اضافه کرده‌اید. بهترین راه برای جلوگیری از یبوست، مصرف مرتب میوه و سبزیجات، ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم است که تضمین کننده سلامت شما خواهند بود. شما می‌توانید با کارشناسان ما در داروخانه آنلاین داروبیار ارتباط برقرار کرده و مشاوره دریافت کنید یا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.