مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی
مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی

 

سایت داروبیار در این مقاله قصد دارد به معرفی مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی  و بررسی تمام ابعاد مختلف   مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی  بپردازد. چنان چه شما نیز به دنبال یافتن اطلاعات کاملی  درباره ی   مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی  هستید، پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید

ویتامین ها ترکیباتی هستند که به مقدار کم برای رشد و حفظ عملکرد طبیعی سلول ها و اندام ها مورد نیاز هستند. آن ها مواد مغذی موشرد نیاز در درجه ی اول مهره داران هستند و نه موجودات پایین تر. اگر چه ویتامین‌ ها ممکن است بر اساس منبع یا عملکردشان گروه بندی شوند، رایج‌ ترین طبقه ‌بندی مورد استفاده مربوط به حلالیت شیمیایی آن‌ ها، یعنی آب گریز یا آب دوستی است که مستقیماً با فرآیند های جذب مرتبط است.

ویتامین های محلول در چربی در چربی ها حل می شوند. آن ها توسط سلول های چربی جذب می شوند که از طریق روده ی کوچک حرکت می ‌کنند و در بدن در جریان خون توزیع می ‌شوند. برخلاف ویتامین‌ های محلول در آب، ویتامین‌ های محلول در چربی اضافی برای استفاده‌ های بعدی در کبد و بافت‌ های چرب (چربی) ذخیره می ‌شوند. از آن جایی که ویتامین های محلول در چربی به راحتی دفع نمی ‌شوند، در صورت مصرف بیش از حد می ‌توانند تا سطوح سمی تجمع پیدا کنند. در مواردی که یک رژیم غذایی متعادل نمی ‌تواند مسمومیت ایجاد کند، مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین محلول در چربی می ‌تواند این مسمومیت را به وجود اورد.

مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی
مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی

چهار نوع ویتامین محلول در چربی وجود دارد که هر کدام فواید متفاوتی دارند:

  • ویتامین A برای تشکیل استخوان، تشکیل دندان و بینایی ضروری است. به عملکرد سیستم ایمنی و سلولی کمک می ‌کند.
  • ویتامین D با تشویق به جذب و متابولیسم فسفر و کلسیم به رشد دندان ها و استخوان ها کمک می ‌کند.
  • ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به مبارزه با عفونت کمک می ‌کند و گلبول های قرمز را سالم نگه می ‌دارد.
  • ویتامین K مرکزی برای لخته شدن خون است و علاوه بر این استخوان ها را سالم نگه می ‌دارد
بیشتر بخوانید:  عوارض گلوتامین را بیشتر بشناسید

علائم و عوارض جانبی سمیت ویتامین محلول در چربی بسته به ویتامین متفاوت است. این علائم از حالت تهوع و استفراغ تا کند شدن رشد و نقایص مادرزادی را شامل می ‌شوند

میسل‌ های تشکیل شده از نمک‌ های صفراوی، محیط مهمی برای هضم استر های ویتامین‌ های A و E هستند. نمک‌ های صفراوی آمفی‌ فیلیک توده‌ های چندلایه ای چند مولکولی (میسل‌ های مخلوط) را با مونوگلیسرید، اسید های چرب با زنجیره ی بلند، فسفولیپید ها و کسترول تشکیل می ‌دهند. تشکیل میسل‌ های مخلوط برای استخراج مولکول‌ های محلول در چربی از فاز های روغنی غذا و سپس حل شدن ویتامین‌ های محلول در چربی در فاز میسلی آبی که از آن توسط سلول‌ های مخاط روده جذب می ‌شوند، ضروری است. آنزیم های موجود در آب پانکراس و به ویژه هیدرولاز های کربوکسیل استر، روی میسلول های حل شده عمل می ‌کنند و استر های ویتامین محلول در چربی را هیدرولیز می ‌کنند. کربوکسیل استر هیدرولاز پانکراس برای فعالیت خود به شدت به وجود نمک های صفراوی وابسته است. بنابراین، نمک های صفراوی علاوه بر حل شدن ویتامین های استری شده، به عنوان کوفاکتور برای آنزیم ها عمل می ‌کنند که در نهایت ویتامین های آزاد را دوباره آزاد می ‌کنند.

جذب ویتامین های محلول در چربی توسط سلول های مخاطی اپیتلیوم روده با انتشار در سراسر لایه ی مجاور سطح میکروویل و چربی غشای پلاسمایی سلول های جاذب همراه است. احتمالاً پس از برخورد ذرات میسلی با غشای سلولی انتروسیت ها، اجزای میسلی به یک فاز مونومر تقسیم می ‌شوند و لیپید ها و ویتامین های محلول در چربی، اما نه نمک های صفراوی، از غشای پلاسمایی عبور می ‌کنند. راندمان جذب ویتامین‌ های محلول در بدن انسان با ویتامین‌ های نشان دار رادیویی در انسان آزمایش شده است و داده‌ ها نشان می ‌دهند که میانگین نرخ جذب برای ویتامین‌ های A، D و K بین 50 تا 80 درصد است، اما برای ویتامین‌ E تنها 20 تا 30 درصد است.

بیشتر بخوانید:  قرص ویتامین ث او پی دی فارما با چه مواردی تداخل دارد؟

چندین مؤلفه ی غذایی، از جمله دارو ها، سایر مواد غذایی و لیپید های رژیم غذایی مانند اسید های چرب غیر اشباع، ممکن است مستقیماً بر جذب ویتامین محلول در چربی به دلیل شباهت در حلالیت چربی تأثیر بگذارند و در نتیجه، ممکن است در طول جذب روده ای با ویتامین های محلول در چربی تداخل داشته باشد. نشان داده شده است که دوز های بالای ویتامین A جذب ویتامین E و K را از طریق مکانیسمی که شامل رقابت برای مکان‌ های جذب یا انتقال روده ای است، کاهش می ‌دهد، در حالی که به نظر می ‌رسد دوز های بالای ویتامین E جذب ویتامین A را افزایش می ‌دهد. حداقل داده‌ ها در مورد ماهیت و عملکرد محل‌ های روده، مکانیسم‌ ها و عوامل مؤثر مرتبط با جذب ویتامین محلول در چربی موجود است.

چرا مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی ممکن است اما ویتامین های محلول در آب نه؟

چرا که ویتامین های محلول در آب بلافاصله در آب حل می ‌شوند. هنگامی که بدن به اندازه ی نیاز خود یکی از آن ها را داشته باشد، بقیه توسط کلیه ها از بدن خارج می ‌شود. از سوی دیگر، ویتامین‌ های محلول در چربی اضافی در کبد ذخیره می ‌شوند، جایی که می ‌توانند تا حدی ایجاد شوند و باعث آسیب شوند.

مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی
مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی

نتیجه گیری نهایی درباره ی مقاله ی   مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی

در این مقاله ما سعی کردیم درباره‌ ی   مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی  به شما اطلاعات درستی داده باشیم و شما را با همه ی ابعاد   مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی  آشنا سازیم .

به طور کلی باید اظهار کرد که ویتامین ها ترکیباتی هستند که به مقدار کم برای رشد و حفظ عملکرد طبیعی سلول ها و اندام ها مورد نیاز هستند. آن ها مواد مغذی مورد نیاز در درجه ی اول مهره داران هستند و نه موجودات پایین تر. اگر چه ویتامین‌ ها ممکن است بر اساس منبع یا عملکردشان گروه بندی شوند، رایج‌ ترین طبقه ‌بندی مورد استفاده مربوط به حلالیت شیمیایی آن‌ ها، یعنی آب گریز یا آب دوستی است که به طور مستقیم با فرآیند های جذب مرتبط است. ویتامین های محلول در چربی در چربی ها حل می شوند. آن ها توسط سلول های چربی جذب می شوند که از طریق روده ی کوچک حرکت می ‌کنند و در بدن در جریان خون توزیع می ‌شوند. برخلاف ویتامین‌ های محلول در آب، ویتامین‌ های محلول در چربی اضافی برای استفاده‌ های بعدی در کبد و بافت‌ های چرب (چربی) ذخیره می ‌شوند. از آن جایی که ویتامین های محلول در چربی به راحتی دفع نمی ‌شوند، در صورت مصرف بیش از حد می ‌توانند تا سطوح سمی تجمع پیدا کنند. در مواردی که یک رژیم غذایی متعادل نمی ‌تواند مسمومیت ایجاد کند، مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین محلول در چربی می ‌تواند این مسمومیت را به وجود اورد.

بیشتر بخوانید:  عواملی که به ستون فقرات شما آسیب میرساند

در پایان این مقاله از این که تا انتهای این مقاله‌ با سایت ما همراهی کردید از شما بی نهایت سپاس گزاریم و امید داریم که در این مقاله ی سایت ما به شما راهنمایی درستی درباره‌ ی   مکانیسم جذب ویتامین های محلول در چربی  کرده باشیم.