نحوه ی مصرف مکمل های ویتامین و املاح در دوران بارداری و شیردهی
نحوه ی مصرف مکمل های ویتامین و املاح در دوران بارداری و شیردهی

 

در ابتدا باید اشاره کرد که شش ماه قبل از اقدام به بارداری برای معاینات پیش از بارداری مراجعه به متخصص زنان و زایمان الزامی می باشد با آزمایشات مختلف از میزان ویتامین های موجود در بدن مورد بررسی قرار می گیرد تا دکتر توانایی او را برای آمادگی بارداری رسیدگی کند که در صورت کمبود، به شخص مکمل های ضروری تجویز می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با دارو بیار همراه باشید

 

انواع مکمل های ضروری:

 

_ مکمل مولتی ویتامین: بدن در دوران بارداری نیاز به مکمل های مولتی ویتامین را احساس می کند، مخصوصا خانمی که بارداری های مکرر و یا بارداری با فاصله ی کم داشته و خانم هایی که تنوع غذایی آن ها برای تغذیه زیاد نمی باشد، مصرف مکمل های مولتی ویتامین به آن ها توصیه می شود. هرچند که متخصص زنان و زایمان برای خانم های باردار از دوره ی چهارم بارداری تا بعد از زایمان قرص های مولتی ویتامین را تجویز و توصیه در مصرف آن می کند.

نحوه ی مصرف مکمل های ویتامین و املاح در دوران بارداری و شیردهی

 

_ مکمل آهن: به دلیل رشد جفت و جنین در شکم مادر باردار تا دو برابر نیاز به مکمل آهن نسبت به دوران قبل از بارداری افزایش می یابد، روزانه یک عدد سولفات فرو از پایان ماه چهارم تا بعد از بارداری کمک قابل توجهی به مادر و جنین می کند، زیرا کمبود آهن باعث ایجاد خطر مرگ و میر مادر و جنین و یا رشد ناکافی جنین و زایمان زودرس می گردد.

باید توجه کنید که اگر بعد از مصرف قرص آهن دچار تهوع یا درد معده یا اسهال و یا یبوست شده اید، قرص را بعد از غذا میل کنید. از خوردن قرص آهن با شیر، چای و قهوه به دلیل وجود تانن و ایجاد اختلال در جذب آهن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:  تایید داروی خوراکی برای بیماری مزمن کلیه

در مصرف قرص آهن زیاده روی نکنید زیرا باعث مسمومیت در بدن می شود.

 

مکمل کلسیم: برای رشد جنین تقریبا ۳۰ گرم کلسیم در طول حاملگی نیاز می باشد. دوز توصیه شده ی درمانی برای مادران باردار و شیرده هزار میلی گرم در روز می باشد که اگر مادر در سن کمی داشته باشد یعنی بین ۱۳ تا ۱۸ سال دوز تا ۱۳۰۰میلی گرم افزایش می یابد به دلیل آنکه بدن مادر در این گروه سنی  دوره ی رشد و ساخت را طی می کند. در این جا باید دقت کرد که دو نوع فرم کلسیم موجود می باشد در فرم کلسیم کربنات بعد از ناهار خورده شود، و در فرم کلسیم سیترات می توان در هر زمان از روز آن را مصرف کرد. احتمال دارد پس از خوردن کلسیم دچار عوارضی چون: بی اشتهایی، خشکی دهان، یبوست، نفخ، تهوع و یا استفراغ شوید.

 

 

مکمل ویتامین دی: محلول در چربی می باشد، که در تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها و تکثیر سالم سلول ها، در جذب فسفر، کلسیم و روی موثر است. میزان مصرف آن ۱۵ میلی گرم در روز می باشد، اگر با وعده های غذایی چرب خورده شود به دلیل محلول در چربی بودن آن جذب بالایی پیدا می کند.

 

 

مکمل اسید فولیک: در دوران بارداری نیاز بدن به اسید فولیک به دلیل جلوگیری از نقص مادرزادی سیستم عصبی افزایش می یابد.

میزان مصرف آن از شش ماه قبل از بارداری شروع و در زمانی که بعضی از خانم ها تصمیم به بارداری نداشته به محض مطلع شدن از بارداری یا در دوران شیردهی مصرف روزانه ی ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم توصیه می شود. احتمال دارد بعد از خوردن فولیک اسید عوارضی چون بی خوابی، اضطراب، گوارشی، مشکلات تمرکز و یا حتی افسردگی گذرا، را  داشته باشید.

بیشتر بخوانید:  آیا مولتی ویتامین چاق کننده است؟

 

نحوه ی مصرف مکمل های ویتامین و املاح در دوران بارداری و شیردهی

 

مزایای مصرف مکمل های ویتامین و املاح در دوران بارداری و شیردهی:

_ از زایمان زودرس جلوگیری می کند.

_  تا ۲۳ درصد باعث کاهش خطر کم وزنی در هنگام تولد نوزاد نی شود.

_ احتمال خطر مسمومیت بارداری را کاهش می دهد.

_ جلوگیری از کمبود خون و ریزش مو در دوران بارداری و یا بعد زایمان

_ سرعت بهبود بعد زایمان را افزایش می دهد.

 

نتیجه مقاله:

 

با توجه به توضیحات موجود در این مقاله مصرف مکمل های مولتی ویتامین چه در قبل و بعد بارداری و پس از زایمان برای جنین و مادر مفید می باشد، اما باید این مکمل ها را به اندازه ی دوز تجویزی استفاده کرد تا دچار مسمومیت دارویی نشوید.