چه مکملی برای بدنسازی خوب است؟
چه مکملی برای بدنسازی خوب است؟

به عنوان یک بدنساز، برای رسیدن به اندام ایده‌آل و ساخت عضلات موارد زیادی وجود دارد که باید در کنار هم به آن‌ها توجه کنید؛ مهم‌ترین آن‌ها خواب، ورزش، برنامه غذایی سالم و مکمل‌های بدنسازی هستند. مکمل‌های بدنسازی به تنهایی نمی‌توانند تاثیر چشم گیری داشته باشند و حتما باید در دوره مصرف آن‌ها، رژیم غذایی و تمرینات ورزشی را نیز جدی بگیرید. این مکمل‌ها نمی‌توانند جای کل برنامه غذایی شما را پر کنند اما قادر هستند کمبودهای موجود در آن را برطرف سازند. در این مقاله از داروبیار به معرفی مکمل‌هایی خواهیم پرداخت که برای بدنسازان بهترین انتخاب به شمار می‌روند. چه مکمل هایی برای بدنسازی بخوریم؟ با ما همراه باشید.

پرفروش ترین مکمل بدنسازی در داروخانه آنلاین داروبیار

چه مکمل هایی برای بدنسازی بخوریم؟

چه مکملی برای بدنسازی خوب است؟

 

همانطور که از نام مکمل بدنسازی پیداست، به دسته‌ای از مکمل‌ها گفته می‌شود که با هدف افزایش حجم عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها کاربرد این مکمل‌ها محدود به عضله سازی نیست و برای افزایش سرعت ریکاوری و قدرت در حین انجام تمرینات ورزشی هم مفید هستند.

برندهای زیادی مکمل‌های بدنسازی را روانه بازار می‌کنند و هر کدام ترکیب مشخصی برای آن دارند که بر روی مکمل‌ها درج شده است؛ هنگام خرید مکمل باید این ترکیبات را مطالعه کرده و با توجه به نیاز بدن خود، بهترین مورد را انتخاب نمایید. به طور مثال اگر در برنامه غذایی شما پروتئین به میزان کافی وجود ندارد، مکمل‌های حاوی پروتئین بهترین انتخاب خواهند بود. از سمت دیگر فردی که دوست دارد حین تمرینات قدرت بیشتری پیدا کند، باید مکمل‌های کافئین دار را امتحان نماید.

  • مکمل پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر

مکمل پروتئین وی بخشی از پروتئین موجود در شیر بوده که به پودر تبدیل شده است. این مکمل یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها بین بدنسازان است و مطالعات مختلف، نتایج مثبت آن را ثابت کرده‌اند. مکمل پروتئین آب پنیر، مانند پروتئین‌های حیوانی، حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری برای عضله سازی و ریکاوری عضلات هستند. زمانی که دریافت پروتئین حیوانی (مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ) از رژیم غذایی روزمره ناکافی باشد، می‌توان از مکمل پروتئین وی برای رفع نیاز بدن استفاده کرد. معمولا توصیه می‌شود که مکمل پروتئین وی پس از تمرین و با فاصله نزدیک مصرف شود تا بهترین اثر را مشاهده کنید. حدودا 15 دقیقه بعد از تمرین، بدن در حال ریکاوری بوده و مواد مغذی بهتر جذب می‌شوند.

  • مکمل بدنسازی کراتین

این اسید آمینه غیر ضروری (ترکیب ال آرژنین، گلیسین و ال متیونین) که در گوشت و ماهی وجود دارد، می‌تواند به عنوان مکملی با هدف افزایش حجم عضلانی مورد استفاده قرار گیرد. مکمل کراتین نقش مفیدی در ریکاوری عضلات و افزایش قدرت بدن ایفا کرده و می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا با قدرت بیشتری تمرینات را پیش ببرند. مکمل کراتین به صورت قرص، پودر و کپسول موجود است و دوز روزانه مناسب آن، 5 گرم است.

  • مکمل کافئین

مکمل کافئین با هدف افزایش قدرت بدن به کار رفته و برای تمرینات سخت و طولانی مدت بهترین گزینه است. مکمل کافئین علاوه بر افزایش قدرت، نشانه‌های خستگی پس از تمرین را هم کاهش می‌دهد.

  • مکمل بدنسازی حاوی امگا 3

آنتی اکسیدان امگا 3 به طور طبیعی در ماهی‌ها یا دانه‌های روغنی مختلف وجود دارد. امگا 3 دارای خاصیت ضد التهابی است که همین خاصیت آن را تبدیل به گزینه‌ای مفید برای ورزشکاران و بدنسازان می‌کند. امگا 3 با ترویج سنتز پروتئین به بازسازی و بازیابی عضلات هم کمک زیادی خواهد کرد. اگر در برنامه غذایی خود به اندازه کافی از ماهی استفاده نمی‌کنید، مصرف مکمل امگا 3 را جدی بگیرید.

  • BCAA ها

BCAA مخفف “اسیدهای آمینه شاخه دار” بوده و شامل سه آمینو اسید لوسین، ایزولوسین و والین می‌شود. این آمینواسیدها به طور طبیعی در بدن سنتز نشده و باید از طریق غذا (منابع پروتئینی) تامین شوند. BCAA ها با تحریک سنتز پروتئین ماهیچه‌ای باعث افزایش حجم عضلات و حفظ آ‌ن‌ها خواهند شد.

  • بتا آلانین

این اسید آمینه که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و از غذا (گوشت و ماهی) گرفته می‌شود، برای بهبود عملکرد ورزشی مفید است. بتا آلانین به افزایش قدرت عضلانی و کاهش سطح اسیدیته (اسید لاکتیک) انباشته شده در عضلات در طول تمرینات فشرده کمک می‌کند. بتا آلانین به عنوان مکمل غذایی یک ساعت قبل از تمرین مصرف شده و دوز مناسب آن بین 2 تا 3 گرم در روز است.

  • گینرها

یکی دیگر از مکمل‌های کاربردی در بین ورزشکاران، گینرها هستند که کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها را در خود جای داده و برای افزایش وزن استفاده می‌شوند. البته اگر ترجیح می‌دهید عضلاتی عاری از هر گونه چربی داشته باشید، مکمل پروتئین وی انتخاب بهتری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  ویتامین های مورد نیاز بدنسازی

چه مکمل های ویتامینی برای بدنسازی خوب است؟

چه مکمل ویتامینی برای بدنسازی مناسب است؟

بدن انسان در روز به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد تا بتواند با تکیه بر آن‌ها، فعالیت کند. چندین ویتامین و ماده معدنی وجود دارند که باید حتما آن‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ویتامین‌ C

استفاده از ویتامین‌ها و داشتن برنامه غذایی غنی از میوه و سبزیجات، در دوره بدنسازی اهمیت زیادی دارد. ویتامین‌های A، C و E آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که به حذف مواد زائد (اسید لاکتیک) ایجاد شده توسط بدن، در طول تمرینات شدید کمک می‌کنند. اگر بدن نتواند ویتامین مورد نیاز خود را از برنامه غذایی جذب کند، مکمل حاوی ویتامین C پیشنهاد می‌شود.

  • ویتامین D

بسیاری از ما دچار کمبود ویتامین D هستیم. این ویتامین برای بدن ضروری است زیرا استحکام استخوان‌ها را حفظ کرده و به بهبود آن‌ها کمک می‌کند. این ویتامین به طور طبیعی در ماهی، محصولات لبنی، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی وجود دارد. اگر رژیم غذایی شما حاوی ویتامین D کمی است، مصرف مکمل می‌تواند مفید باشد. این ویتامین برای گیاهخواران ضروری است زیرا معمولا بدن آن‌ها ویتامین D کافی را دریافت نمی‌کند.

  • منیزیم

این ماده معدنی با خاصیت ضد خستگی و ضد استرس به انقباض عضلات کمک می‌کند. کمبود منیزیم می‌تواند با خستگی شدید عضلانی و گرفتگی عضلات ظاهر شود؛ در نتیجه باید آن را حتما در برنامه غذایی جای دهید. اگر مقادیر کافی منیزیم مصرف نمی‌کنید، بهتر است در یک دوره از مکمل حاوی منیزیم استفاده کنید تا از گرفتگی عضلات خود جلوگیری نمایید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، انواع مختلف مکمل بدنسازی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت و حفظ عضلات خود کمک بگیرید. پیش از انتخاب مکمل بدنسازی، بهتر است ابتدا با پزشک یا مربی صحبت کرده و با توجه به وزن و شرایط بدنی، بهترین مکمل را خریداری کنید. فراموش نکنید در کنار مکمل، تمرینات ورزشی و غذای سالم هم باید در برنامه روزانه شما جای گیرند. در حال حاضر داروخانه آنلاین داروبیار به‌عنوان یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌ها در زمینه عرضه محصولات مکمل و دارویی، در بازار ایران است که به شما امکان دریافت مشاوره‌های تخصصی در این زمینه را می‌دهد. می‌توانید همین‌طور در بخش نظرات سؤالات مرتبط باعرضه و نحوه خرید محصولات و یا مقایسه آن‌ها را از ما جویا شوید.