آیا گلوتامین چاق کننده است
آیا گلوتامین چاق کننده است؟

گلوتامین در برخی از جنبه‌های سلامتی ما انسان‌ها نقش پررنگی دارد. پژوهش‌های فراوان ثابت کرده‌اند که مصرف گلوتامین سبب بهبود سیستم ایمنی و کارکرد بهتر سلول‌ها و سوخت‌و‌ساز بدن می‌شود. گلوتامین نه تنها در مواد غذایی فراوانی وجود دارد؛ بلکه در بدن انسان نیز ساخته می‌شود. امروزه گلوتامین به شکل‌ مکمل‌های ورزشی گوناگونی در بازار عرضه می‌شود. این مکمل در فرآیند عضله‌سازی و کاهش خستگی پس از ورزش روزانه بسیار سودمند است. برخی از افراد معتقدند گلوتامین سبب چاقی می شود. ولی آیا گلوتامین چاق‌کننده است؟ آیا این ادعا درست است؟ ما در این مقاله سعی می‌کنیم ارتباط بین گلوتامین و چاقی را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ دهیم.

لیست پرفروش ترین محصولات مکمل بدنسازی در داروخانه آنلاین داروبیار

از گلوتامین چه می‌دانیم؟

از گلوتامین چه می‌دانیم؟

گلوتامین نوعی آمینواسید است و این مولکول‌ها در بسیاری از کارکردهای طبیعی بدن مانند انتقال مواد در خون نقش دارند. گلوتامین دو نوع ساختار مولکولی گوناگون دارد: ال‌گلوتامین و دی‌گلوتامین. آنچه که در مواد غذایی و همچنین مکمل‌ها وجود دارد از نوع ال‌گلوتامین است. این گونه از گلوتامین، در تولید پروتئین و بسیاری از عملکردهای بدن نقش ایفا می‌کند در حالی که تا آنجا که می‌دانیم دی‌گلوتامین اثر مهمی در زندگی موجودات زنده ندارد.

تحقیقات نشان داده‌اند گلوتامین از جهات بسیاری از جمله سلامت سیستم ایمنی بدن، تقویت عضله‌سازی، حفظ و کمک به سلامت روده و همچنین بهبود عملکرد ورزشی برای ما سودمند است. علاوه بر مکمل‌ها، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، شیر، لبنیات، گندم، کلم، چغندر، لوبیا، اسفناج و جعفری از منابع اصلی تأمین گلوتامین هستند.

چرا مصرف مکمل‌های گلوتامین؟

با مصرف مکمل‌ها می‌توان به سرعت افزایش وزن افزود. برای تأثیر بیشتر البته می‌توان با پزشک تغذیه یا مربی ورزشی حاذق مشورت کرد. ممکن است برایتان این پرسش پیش بیاید که وقتی بدن، گلوتامین را از مواد غذایی دیگر دریافت می‌کند، دیگر چه نیازی به مصرف مکمل‌ها وجود دارد؟

 در پاسخ به این نکته توجه کنید که ممکن است گاهی نیاز ما به گلوتامین بیش از آن میزانی باشد که دریافت می‌کنیم. مثلاً اگر یک ورزشکار را در نظر بگیرید که به دلیل تمرینات دشوار ورزشی، به میزان بیشتری گلوتامین نیاز دارد و یا فردی که می‌خواهد وزنش را افزایش دهد، بهتر متوجه این موضوع خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:  نحوه مصرف گینر برای بدنسازی

بهتر است بدانیم بدن در مواجهه با بیماری‌های عفونی و التهابات شدید، استرس، آسیب‌دیدگی، جراحی و نیز  به علت افزایش سن، با کاهش سطح گلوتامین روبرو می‌شود. نیاز بیشتر بدن به گلوتامین در کمترین زمان، در بسیاری ار این موارد بیش از پیش لازم است. بنابراین مکمل گلوتامین کاربردهای بسیاری دارد.

آیا گلوتامین باعث افزایش وزن میشود؟

افزایش اصولی وزن بدن از طریق بالا بردن حجم عضلات و جلوگیری از انباشت چربی‌ها یکی از دغدغه‌های ورزشکاران و برخی از مردم عادی است. با این همه، نتایج پژوهش‌های محققان در این زمینه محدود و متفاوتند. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که گلوتامین نه تنها سبب چاقی نمی‌شود، بلکه با تحقیق بر روی زنانی چاق که رژیم غذایی خود را تغییر نداده بودند، مصرف مکمل گلوتامین در کاهش وزن آن‌ها موثر واقع شد.

تحقیق دیگری که اثرات مصرف مکمل گلوتامین همراه با ورزش را مورد مطالعه قرار داده است، هیچ برتری یا نشانه خاصی برای مقدار چربی بدن یا عملکرد عضلات نشان نمی‌دهد. بعضی دیگر از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دو تا چهار هفته‌ای گلوتامین در افراد چاق، باعث کاهش سایز دور کمرشان خواهد شد؛ ولی پژوهشی دیگر از افزایش وزن آقایان حکایت داشت. توجه به این نکته ضروری است که این پژوهش‌ها همگی در بازه‌هایی کوتاه مدت انجام شده است. بنابراین برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد ارتباط گلوتامین با چاقی و یا افزایش وزن هنوز نیازمند پژوهش‌های بیشتر و تازه‌تر هستیم.

 

چگونه گلوتامین بر کاهش وزن تأثیر می گذارد؟

تحقیقات نشان می دهد که ال-گلوتامین می تواند از چندین جهت برای کاهش وزن موثر باشد:

  • برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های حاوی ال-گلوتامین ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می دهند که این ترکیب از جنبه های زیادی برای سلامتی و کاهش وزن مفید است.
  • گلوتامین از التهاب جلوگیری می کند. التهاب در بسیاری از بیماری های مزمن از جمله چاقی موثر است.
  • گلوتامین به کنترل ترشح انسولین کمک می کند و خطر افزایش وزن به دلیل قند خون را کاهش می دهد.
بیشتر بخوانید:  پروتئین وی برای چه سنی است ؟

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین گلوتامین و کاهش وزن به منظور قضاوت نهایی در مورد این موضوع مورد نیاز است.

 

چه کسانی باید از مصرف گلوتامین خودداری کنند؟

  • مصرف گلوتامین برای مبتلایان به بیماری سیروز ممنوع است.
  • افراد کمتر از هجده سال از مصرف این مکمل‌ها جداً بپرهیزند.
  • زنان شیرده یا باردار بهتر است از مصرف گلوتامین اجتناب کنند.

گزارش‌های اندکی از حساسیت به این مکمل وجود دارد؛ با این همه، در مواجهه با درد سینه، استفراغ، کهیر، تب و لرز، تورم، سرگیجه، خشکی دهان و سایر موارد غیر عادی، مکمل را مصرف نکرده و به پزشک مراجعه کنید.

زمان و چگونگی مصرف گلوتامین برای کاهش وزن

یکی از بهترین زمان‌ها برای مصرف گلوتامین پیش از خواب و یا پس از خواب است. البته می‌توان یک ساعت پیش از تمرین و یا بعد از آن نیز، از نتایج مصرف مکمل بهره‌مند شد. به خاطر داشته باشید حتماً مکمل را با نوشیدنی‌های خنک میل کنید تا حرارت، اثرات آن را از بین نبرد. بهتر است در آغاز مصرف، از مقدار کم شروع کرده و به ترتیب روزها، مقدار کمی به حجم مصرفی‌تان بیفزایید تا به میزان مجاز مصرف‌تان برسید.

نکاتی که باید در خرید مکمل گلوتامین رعایت کنیم

نکاتی که باید در خرید مکمل گلوتامین رعایت کنیم

از آنجا که مصرف مکمل گلوتامین بر سلامتی و کارکرد بدن تأثیرگذار است، در ادامه سعی می‌کنیم برای آشنایی بهتر شما با یک مکمل خوب، چند نکته ضروری را یادآوری ‌کنیم تا به کمک آن‌ها خرید بهتر و مطمئن‌تری را انجام دهید.

  • به درج تاریخ تولید و انقضای مکمل حتماً توجه کنید.
  • به یاد داشته باشید برخی مکمل‌ها ویژه‌ی آقایان و برخی تنها مربوط به بانوان هستند.
  • به روش مصرف و موارد منع مصرف به دقت توجه کنید و مطمئن شوید که روی بسته بندی نوشته شده‌ و قابل بررسی‌ هستند.
  • محصول برندی را انتخاب کنید که افزون بر داشتن مجوز از سازمان بهداشت و درمان، شماره پروانه بهداشت خود را برای اطلاع کامل مصرف کننده روی بسته بندی درج کند.
بیشتر بخوانید:  حالت تهوع بعد از مصرف مکمل

به طور کلی مکمل‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های معتبر اینترنتی نیز تهیه کرد بنابراین شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک و متخصص مورد اطمینان و تجویز مکمل از سوی او، قیمت و مشخصات انواع مکمل‌های گلوتامین را در داروخانه آنلاین داروبیار ارزیابی کرده و با خاطری آسوده، محصول متناسب با نیاز خود را از این داروخانه خریداری کنید. داروخانه داروبیار یک داروخانه اینترنتی بزرگ است که برای رفاه حال شما عزیزان محصولات را از طریق ارسال رایگان به دست شما می‌رساند.

کلام پایانی

ممکن است شما نیز با چالش افزایش وزن درگیر شده باشید. به یاد داشته باشید با توجه به این که تحقیقات ما درباره‌ی نقش گلوتامین در افزایش وزن و چاقی کامل نیست، و نمی‌توان ادعای علمی در این باره داشت، به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش حجم عضلات یا وزن بدن‌تان، حتماً پیش از هر اقدامی از یک متخصص تغذیه یا مربی حرفه‌ای مشاوره بگیرید.

در پایان باید گفت گلوتامین برای بدن انسان‌ کاربردهای زیادی داشته و از آنجایی‌که فراوان‌ترین اسید آمینه در بدن به شمار می‌رود، نقش تأثیرگذاری در سلامتی و بهبود کارایی بدن دارد. با این وصف بهترین زمان مصرف گلوتامین پس از پایان فعالیت ورزشی است.