دوره نهفتگی برای زگیل های تناسلی
دوره نهفته زگیل تناسلی

عفونت با ویروس زگیل تناسلی یکی از مسری‌ترین عفونت‌های موجود است و در حال حاضرعنوان  شایع‌ترین عفونت منتقله از راه جنسی را به خود اختصاص داده است. علت اصلی انتقال و انتشار این ویروس مسری این است که اغلب افراد مبتلا که جوانان هستند از راه‌های انتقال این ویروس اطلاع ندارند و با انتخاب شریک جنسی آلوده به این عفونت دچار می‌شوند

اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس رابطه جنسی با فرد آلوده است. در نظر داشته باشید که برای آلودگی الزاماً دخول آلت تناسلی الزامی نیست، رابطه دهانی، رابطه واژینال و رابطه مقعدی با فرد آلوده دچار شدن به عفونت با اچ پی وی را برای شما به همراه دارد. در ادامه داروخانه آنلاین داروبیار در مورد دوره کمون زگیل تناسلی صحبت می‌کند.

دوره کمون زگیل تناسلی

انتقال ویروس پاپیلومای انسانی که مولد زگیل است عموماً از راه جنسی با فرد آلوده انجام می‌شود. در خصوص دوره نهفتگی زگیل به نکات زیر توجه کنید. گفته می‌شود که دوره نهفتگی برای یک زگیل مرئی حدود سه هفته تا یک الی د‌وسال می‌باشد، یعنی اکثر اوقات حدود ۳ هفته طول می‌کشد تا بعد از آلودگی با  hpv دچار زگیل مرئی بشوید. ولی در مقالاتی این مدت نهفتگی بیش از یک ماه و حتی تا یک سال نیز درج شده است. لازم است بدانید که دوره کمون نهفته‌ اچ پی وی سه  ساله هم در گزارش‌ها و مقالات علمی وجود دارد .

یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کنیم این است که پاکسازی بدن از ویروس hpv انجام می‌شود، برخلاف آنچه ممکن است در بسیاری از نوشته های اینترنتی دیده باشید که عفونت اچ‌پی‌وی قابل درمان نیست، باید بدانید که سیستم ایمنی سالم و قوی می‌تواند در مدت زمان محدودی عفونت با اچ‌پی‌وی را از بدن شما حذف کند. به همین دلیل است که شاید شنیده باشید که پاپ اسمیرهای غیرطبیعی با تغییرات درجه  پایین در زنان جوان نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد، چون سیستم ایمنی این افراد قادر است که این عفونت و این تغییرات را به خوبی از بین ببرد. این توضیحات را گفتیم برای آنکه شما به محض دیدن زگیل تناسلی یا آلودگی با اچ پی وی دچار ترس و هراس نشوید. اگر شما سیستم ایمنی سالمی داشته باشید، اگر الکل، سیگار، و قلیان مصرف نکرده باشید، اگر دیابت کنترل نشده نداشته باشید، به احتمال بسیار بالایی باید مطمئن باشد که در عرض چند ماه این آلودگی از بدن‌تان پاک شود.

بیشتر بخوانید:  اسپری تاخیری را کجا بزنیم؟

دوره نهفتگی برای زگیل های تناسلی

علایم:

ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها و سال‌ها حد در بعضی از افراد طول بکشد تا علائم زگیل تناسلی ظاهر بشود. در تمام طول مدت  ناقل بدون علامت محسوب می‌شود.

زگیل تناسلی ممکن است به صورت زواید کوچک برجسته که معمولاً رنگ پوست هستند، گاهی هم تیره‌تر یا روشن‌تر از پوست اطراف می‌باشند ظهور  بکند. زگیل‌های تناسلی در خانم‌ها معمولا کوچک‌تر و ریزتر هستند و در آقایان معمولا زگیل‌ها کنار هم جمع شده و حالت تجمعی و گل‌کلمی  می‌دارد و درشت‌ترند.

هر دو فرم در هر دو جسم ممکن است دیده شود. هم‌چنین بعضی از افراد ممکن است زگیل‌های تناسلی مسطح و کاملاً هم‌رنگ پوست داشته باشند. به همین علت است که تشخیص زگیل تناسلی باید فقط به پزشک متخصص با تجربه سپرده شود.

دوره نهفتگی ویروس یعنی چه؟

دوره نهفتگی یا دوره کممون معادل فاصله زمانی است که شما با فرد آلوده تماس داشته اید  و به این عفونت ابتلا پیدا کرده‌اید. (منظور تماس جنسی است )و تا زمان ظهور زگیل در ناحیه تناسلی فرد این بازه زمانی دوره نهفتگیگفته می‌شود. به طور خلاصه دوره نهفتگی از سه هفته الی  ۲۴ ماه ممکن است متغیر باشد، یعنی ممکن است فردی که الان با زگیل  تناسلی مراجعه کرده زمان الوده شدنش ۲۴ ماه یا دو سال پیش بودهباشد.

ریسک فاکتورهای آلودگی با ویروس زگیل تناسلی:

  • داشتن بیش از یک شریک جنسی، یعنی افراد مولتی پارتنر ریسک بالاتری برای ابتلا به این عفونت دارد.
  • داشتن شریک جنسی منفرد که آن فرد  دارای شرکای جنسی متعدد باشد.
  • افرادی که رابطه جنسی را قبل از ۱۶ سالگی آغاز می‌کنند بیشترین ریسک ابتلا به عفونت را دارد. در واقع گفته می‌شود سن پایین تر از ۲۵ سال و  داشتن شریک جنسی ختنه نشده در زنان از فاکتورهای مهم است. برای آقایان مولتی پارتنر بودن و ختنه نشدن فاکتورهای اساسی هستند.
بیشتر بخوانید:  در داروخانه ها برای خرید کاندوم چه بگوییم؟

دوره نهفتگی برای زگیل های تناسلی:

راههای پیشگیری:

از آنجا که راه اصلی انتقال راه مقاربت با فرد آلوده است، در انتخاب شریک جنسی خود دقت کنید، از داشتن شرکای جنسی متعدد، شریک جنسی که سابقه بیماری‌های عفونی مقاربتی وی را نمی‌دانید، شریک جنسی که زواید  مشکوک دارد جدا پرهیز کنید. باید بدانید که استفاده از کاندوم به طور صددرصد و قطعی از انتقال عفونت پیشگیری نمی‌کند، چون تماس پوست با پوست هم برای انتقال فوری این آلودگی کافیست.