علل افرایش احتمال سنگ کلیه در زنان
علل افرایش احتمال سنگ کلیه در زنان

بروز سنگ های کلیه هم در مردان و هم در زنان و در هر سن وجود دارد به طور کلی جنس مذکر بودن یا مرد بودن را یکی از فاکتورهای مستعدکننده برای ابتلا به سنگ کلیه می دانستیم .

ولی  امروزه شاهد این هستیم که تعداد زنان مبتلا به سنگ کلیه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

علل  احتمالی افزایش  سنگ کلیه در زنان چیست؟

چرا زنان به سنگ کلیه دچار میشوند؟

با داروخانه آنلاین داروبیار باشید تا به سوالات فوق پاسخ علمی ارائه دهیم

علل ایجاد سنگ کلیه:

عواملی که باعث رسوب املاح و نمک های معدنی در ادرار  شما بشوند،می‌توانند زمینه را برای تشکیل سنگ کلیه فراهم بیاورند.ادرار غلیظ که بدنبال کم ابی  ایجاد می شود بستر مناسبی برای رسوب نمک های معدنی است. این نمک‌های رسوب کرده کریستالهای کوچک و سفتی تشکیل می‌دهند .

تجمع کریستال ها می تواند سنگ های کلیه در سایزهای  مختلف و حتی بسیار بزرگ را سبب شود.

ژنتیک مناسب و گروهی  از بیماری های وراثتی همچنین کم‌آبی بدن و لایف استایل  نامناسب مانند داشتن اضافه وزن و رژیم های غذایی با محتوای نمک سدیم، چربی و گوشتها،

زمینه را برای ابتلا به سنگ کلیه فراهم می کند.

علل افرایش احتمال سنگ کلیه در زنان

علائم سنگ کلیه در زنان را بشناسیم

* دردهای شدید:

دردهای ناشی از سنگ کلیه هنگامی به وجود می‌آید که سنگ از جای خود جابجا شود و حرکت کند. سنگ های کلیه می توانند در حال جابجایی دردهای شدید متناوب و مواجی  ایجاد بکنند که اصطلاحاً کولیک کلیوی یا رنال کولیک نامیده می‌شود.  شدت این درد ها واقعاً در مواردی ناتوان کننده و  وحشتناک است.

بیشتر بخوانید:  علائم سنگ کلیه و انواع سنگ کلیه

درد حالت موج مانند دارد یعنی دارای فراز و فرود است .شدت درد و کیفیت و محل درد  با جابه‌جایی سنگ تغییر می کند. از نکات دیگر این است که درد سنگ  کلیه عموما در یک پهلو در زیر لبه دنده ها در  پشت و   بالای کمر ،شکم و گاهی با انتشار به کشاله های ران احساس می‌شود.

*تهوع استفراغ:

اکثر  افرادی که دفع سنگ کلیه را تجربه می کنند تهوع و استفراغ نیز داشته اند.

*هماچوری یا خون در ادرار:

دفع خون در ادرار که می‌تواند  مریی به صورت خون واضح :ادرار صورتی ،ادرار قهوه ای ادرار یا قرمز رنگ باشد.

یا به صورت میکروسکوپی و نامریی که وجود اربی سی ها  فقط در آنالیز نمونه آزمایشگاهی ادرار گزارش شود.

* درد و ناراحتی و سوزش هنگام ادرار کردن:

شرایطی که اصطلاحاً دیزوری نامیده می شود علاوه بر دفع سنگ کلیه در افرادی که مبتلا به عفونت های مجاری ادرار هستند

هم مشاهده می شود.

دیزوری هم از علائم عفونت ادراری محسوب می شود و هم از نشانه های مستقل برای سنگ  کلیه

طبق آمار از هر صد  نفر که دفع سنگ دارند هشت  نفرشان  ممکن است همزمان دچار یو‌تی ای  یا عفونت مجاری ادراری هم باشند.

چه عواملی باعث ایجاد سنگ کلیه در زنان میشود؟

در منابع پزشکی جنس مرد مذکر بودن یک فاکتور مستعد کننده برای ابتلا به سنگ کلیه محسوب شده است.کلا میتوانیم  بگوییم که مردان میانسال در زمان‌های گذشته شایع ترین گروه بوده اند  که در آنها سنگ کلیه رواج داشت ولی امروزه شاهد این  هستیم که زنان میانسال هم به طور فراوان تر از گذشته دچار سنگ کلیه می شوند. همچنین با وجود اینکه بارداری ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش نمی‌دهد ولی ابتلای زنان در دوره حاملگی شان به سنگ کلیه می تواند چالش های تشخیصی درمانی بسیار زیادی را برای پزشک ایجاد  کند.

بیشتر بخوانید:  تشخیص آنفولانزا در پاییز

آمار می‌گوید که در یک جمعیت نرمال به طور متوسط یک مرد از هر ده  نفر مرد و یک زن از هر دوازده  فرد مونث در تمام طول عمر خود حداقل یکبار سنگ کلیه را تجربه می کنند.

انواع بسیار مختلفی از سنگهای کلیه وجود دارند رایج ترین سنگها  کریستالهای حاوی کلسیم هستند .شاید مصرف بیش بی رویه مکمل‌های حاوی کلسیم که امروزه در جامعه شایع شده است،رژیم های غذایی نامناسب و غیر علمی که بین زنان شایع است،

اضافه وزن و چاقی و  بی‌تحرکی شایع بین خانمهای جامعه همچنین شیوع عفونت های ادراری در زنان از علل قابل توجه برای  افزایش  سنگ کلیه در گروه خانم ها باشد.

به عبارتی می توانیم بگوییم که به علت افزایش تعداد افرادی که  لایف استایل نامناسب دارند ، ریسک بروز سنگ کلیه در زنان در دهه های اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

علل افرایش احتمال سنگ کلیه در زنان

همانطور که گفتیم، چاقی ،عدم تحرک و محتوای بالای نمک سدیم ،قند،کافئین و گوشت ها در رژیم های غذایی از عوامل مستعد کننده محسوب می شود.

طبق مطالعاتی که انجام شده زنانی که  که تاکنون سابقه تشکیل سنگ کلیه نداشته‌اند اگر دریافت نمک و هیدراتهای کربن ساده و چربی و گوشت  را متعادل نگه دارند، احتمال بروز  سنگ کلیه  در آنها بسیار کم می‌شود.

ولی همین مطالعات می‌گوید متاسفانه رعایت این نکات و‌مصرف فیبر در  زنانی که سابقه تشکیل کلیه داشته اند  نمی‌تواند  صد در صد مانع تشکیل سنگ کلیه و به عبارتی مانع تشکیل مجدد  سنگ کلیه بشود.

در مورد مصرف مکمل های حاوی کلسیم گاهی مقالات نتایج  متفاوتی را منتشر می‌کنند  ولی پیشنهاد می‌کنیم که مطمئن ترین راه برای شما مشورت با پزشک متخصص برای انتخاب مکمل مناسب است.گفته می‌شود در افراد سالم مصرف لبنیات باعث افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کلسیمی  نخواهد

بیشتر بخوانید:  چند راهکار ساده برای دفع سریع سنگ کلیه

شد.

به خاطر داشته باشید که زنان ممکن است دچار  سایر مشکلاتی هم شوند که علائم شان با علائم سنگ کلیه همپوشانی دارد. مثلاً علائم عفونت های ادراری  مشکلات زنانه مثل  کیست های تخمدان نیز گاهی می تواند در زنان علائم نظیر  سنگ کلیه ایجاد کند.

علایم خطر برای مراجعه فوری را بشناسید:

درد های شدید و ناتوان کننده ناحیه پهلو کمر شکم و لگن

دفع خون در ادرار

تب و لرز

بی اشتهایی و کسالت و ضعف عمومی

خواب آلودگی پیشرونده

تاکید می‌کنیم در زنانی که باردار هستند ، وجود هرگونه خونریزی غیرعادی در ادرار یا دردهای غیر عادی در شکم و لگن و کمر باید حتما فورا توسط پزشک بررسی شود.