عوارض مکمل تقلبی
عوارض مکمل تقلبی

احتمالا تا به حال با ورزشکارانی که به دنبال خرید مکمل های بدنسازی هستند، برخورد داشته اید و شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا ممکن است در این فرد عوارض خوردن مکمل تقلبی بروز پیدا کند؟ آیا مکمل های تقلبی و اصلی از نظر کیفیت و از نظر بروز عوارض اختلافاتی با هم دارند یا خیر؟ نکته ای که در اینجا واضح و بدیهی به نظر می رسد این است که اگر یک مکمل برای بدن انسان ضرر نداشته باشد، به صورت تقلبی و فیک وارد بازار نخواهد شد. معمولا مکمل های تقلبی، به سرعت فرد را به نتیجه دلخواه می رسانند و بعد از مدتی عوارض خود را به بدترین شکل ممکن نشان می دهند. بروز عوارض مکمل تقلبی است که مشکل ساز بوده و می تواند زندگی عادی و طبیعی فرد را مختل کند.

مکمل های زیادی در بازار وجود دارد و هر کدام از آنها نیز ترکیبات خاص خود را دارند و برخی از آنها با قیمت های بالا و برخی دیگر با قیمت های پایین در بازار عرضه می شوند. عده ای تصور می کنند که وقتی یک مکمل در بازار موجود می باشد، به این معنی است که هیچ ضرری برای فرد ندارد و می توان بدون نگرانی آن را مصرف کرد؛ این تصور کاملا اشتباه و غلط است. در مقاله دیگر به طور کامل با عوارض مکمل های بدنسازی پراخته ایم. برخی از مکمل های تقلبی موجود در بازار ترکیباتی دارند که به محض ورود به بدن باعث بروز واکنش های غیر طبیعی می شوند. متاسفانه برخی مکمل های اصلی موجود در بازار، قیمت های گزافی دارند و به همین علت افراد، روی به سوی مصرف مکمل های تقلبی می آورند. توصیه ای که به شما داریم این است که هیچگاه سلامتی خود را با چیز دیگری معاوضه نکنید و  ادامه این متن را که در مورد عوارض مصرف مکمل های تقلبی است مطالعه کنید.

برای خرید مکمل بدنسازی اصل کلیک کنید.

معرفی مکمل بدنسازی و انواع آن

ورزشکارانی که می خواهند عضله بدن خود را زیاد کنند به سراغ مکمل های بدنسازی می روند. این مکمل ها باعث زیاد شدن توده عضلانی فرد و افزایش وزن فرد می شود. علاوه بر افزایش وزن، کاهش درصد چربی از دیگر تاثیراتی که این مکمل ها از خود به جای می گذارند. جالب است که بدانید این مکمل ها می توانند قدرت بدنی افراد را نیز بالا ببرند و انجام حرکت های ورزشی را برای ورزشکاران راحت تر کنند. از جمله رایج ترین مکمل های موجود در بازار می توان به مکمل بی سی ای ای، گینرها، پروتئین وی و مکمل اچ ام بی اشاره کرد.

مکمل ها، انواع و اقسام متفاوت دارند و به منظورهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مکمل هایی که ورزشکاران مصرف می کنند به این شرح است: مکمل های مخصوص افزایش قدرت، مکمل برای افزایش حجم عضلات و مکمل های چربی سوز.

موضوعی که لازم می دانیم در اینجا در مورد آن بگوییم این است که مکمل ها به خودی خود دارای خواص و مزیت های بی شماری هستند و وجود مواد و ترکیبات غیر مجاز در آنهاست که باعث شده این مواد تاثیرات منفی از خود به جای بگذارند. به هنگام خرید این مکمل ها مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، اصل بودن و تقلبی نبودن مکمل خریداری شده است.

عوارض گینر تقلبی

قبل از اینکه به عوارض گینر تقلبی بپردازیم، خوب است به طور خلاصه توضیح دهیم که گینر چیست.
این مکمل ها تخصصی و پرکالری هستند که از ترکیب کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و سایر مواد غذایی با ارزش مانند کراتین ساخته می شوند. این فرمولاسیون خاص باعث می شود که گینر به عنوان یک بمب کالری عمل کند و استفاده از آن می تواند با تامین کالری اضافی باعث افزایش وزن افراد شود. علاوه بر این، منابع ارزشمند پروتئین موجود در این محصولات، به افزایش حجم بافت عضلانی کمک می کند.
اما ممکن است تعجب کنید که چرا برخی افراد در دنیایی که همه در تلاش برای کاهش وزن هستند، از گینر استفاده می کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برخی از افراد که به آنها افراد هاردگینر گفته می شود، حتی اگر غذای زیادی بخورند، چاق نمی شوند. به علاوه این افراد در حین انجام ورزش تغییر محسوسی در وزن بدن خود ندارند و به همین دلیل همیشه لاغر هستند. برای رفع این مشکل، گینرها به عنوان مکمل مخصوص طراحی و تولید می شوند.

بیشتر بخوانید:  لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت

عوارض پروتئین وی تقلبی

یکی از پر مصرف ترین مکمل های بدنسازی در بین ورزشکاران پروتئین وی است. این مکمل که نوعی پروتئین شیر محسوب می شود، دارای آمینو اسیدهای زنجیره ای زیادی است و به سرعت جذب بدن می شود. پروتئین شیر از 2 قسمت آب پنیر و کازئین تشکیل شده است و مکمل های پروتئین وی از قسمت آب پنیر مشتق شده و به صورت پودر در مکمل های ورزشی عرضه می شود. در ادامه همراه باشید تا به طور کامل با عوارض پروتئین وی تقلبی آشنا شوید.

عوارض مصرف مکمل تقلبی

معمولا مکمل های تقلبی، حاوی مواد و ترکیبات غیر مجاز هستند و این ترکیبات غیر مجاز است که باعث بروز عوارض می شود. ما برخی از شایع ترین عوارضی که مصرف این مکمل ها می تواند داشته باشد را در ادامه عنوان خواهیم کرد.

آسیب به کبد

آسیب به کبد عوارض مکمل تقلبی

یکی از مهم ترین اندام های بدن، کبد است. برخی از مکمل های تقلبی موادی دارند که می توانند به این قسمت از بدن آسیب های جبران ناپذیری وارد کنند. این احتمال وجود دارد که ترکیبات مکمل های تقلبی در کبد تجمع پیدا کرده و به دلیل خارج نشدن از کبد، موجب تخریب و از کار افتادن آن شوند. در برخی ورزشکاران، بی توجهی به این موضوع و استفاده از مکمل های تقلبی باعث الزام به انجام جراحی های پیوند کبد شده است. باید بدانید که بدن انسان برای آنکه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، باید کبد سالمی داشته باشد و اگر این قسمت از بدن دچار آسیب و مشکل شود، فرد به مانند گذشته نمی تواند به کارهای روزمره خود بدون مصرف دارو ادامه دهد.

خطر مرگ

از دیگر عوارض مکمل تقلبی، خطر مرگ است. علت مرگ که ممکن است به دلایل مختلف اتفاق افتاده باشد، یکی از عوارضی است که مصرف مکمل های تقلبی می تواند باعث آن شود. ترکیباتی که در مکمل های تقلبی به کار برده می شوند، باعث ایجاد مسمومیت در فرد شده و این مسمومیت می تواند بروز برخی اختلالات متابولیسمی را سبب شود. این اختلالات می توانند باعث مرگ فرد شوند و عارضه ای غیر قابل جبران را برای ورزشکاران ایجاد کنند.

افزایش وزن

از دیگر عوارض مصرف مکمل های تقلبی، افزایش وزن است. ترکیباتی که به صورت غیر مجاز در مکمل های بدنسازی وجود دارد، با واکنشی که در بدن نشان می دهند باعث افزایش وزن شده و این اتفاق برای ورزشکارانی که می خواهند تناسب اندام داشته و وزن آنها بالاتر نرود، خبر خوبی نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما برای خرید مکمل ها به مراجع و فروشگاه هایی مراجعه کنید که می دانید محصولاتی درجه یک و اصلی در اختیار شما قرار می دهند. توجه داشته باشید که افزایش وزن می تواند باعث ابتلای شما به انواع و اقسام بیماری ها شده و مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.

بیشتر بخوانید:  انتخاب مکمل بدنسازی بر اساس فرم بدن

کاهش سلامت استخوان ها

از دیگر عوارض خوردن مکمل تقلبی، کاهش سلامت استخوان ها است. این احتمال که برخی از مکمل های تقلبی باعث کاهش تراکم استخوان ها شوند، وجود دارد. کاهش تراکم استخوان با کاهش استحکام آن همراه بوده و فرد ممکن است در اثر یک زمین خوردن کوچک، دچار شکستگی های غیر قابل ترمیمی شود. برخی تصور می کنند که اگر این مکمل ها را در اندازه های توصیه شده مصرف کنند، هیچ مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد. این تصور درست نیست و باید به عوارضی که مکمل های بدنسازی غیر اصل می توانند در بدن ایجاد کنند، توجه داشته باشید.

بروز مشکلات کلیوی

از دیگر عوارض مکمل های تقلبی، بروز مشکلات کلیوی است. همانطوری می دانید کلیه ها وظیفه دفع مواد زاید از بدن را بر عهده دارند. ترکیباتی که در مکمل های تقلبی وجود دارد، باعث می شود کلیه ها نتوانند وظیفه خود را آن طور که باید و شاید انجام دهند و باعث تجمع مواد زائد داخل کلیه و بدن خواهد شد. اگر دیر به این مورد رسیدگی شود، احتمال آنکه آسیب ها و عوارض جبران ناپذیری کلیه را درگیر کند وجود دارد و شاید زمانی فرد متوجه این قضیه شود که برای انجام هر اقدام جدی دیر شده باشد.

بروز سردرد

عوارض مکمل تقلبی

از دیگر عوارض مصرف مکمل های تقلبی، بروز سردرد است. این عارضه نیز شاید به خودی خود اهمیت چندانی برای افراد نداشته باشد، اما می تواند یک نشانه از ورود ترکیبات غیر مجاز به بدن شما باشد و این موضوع از این جهت بسیار حائز اهمیت می باشد. البته سعی کنید قبل آنکه به سردرد مبتلا شده و توانایی انجام کارها و فعالیت های روزانه خود را از دست بدهید، از خوردن مکمل های تقلبی اجتناب کرده و برای آنکه میزان عضله بدن خود را افزایش دهید به سراغ هر راه و روشی نروید.

از بین رفتن ظاهر عضلانی فرد

از دیگر عوارض خوردن مکمل تقلبی، از بین رفتن ظاهر عضلانی فرد است. شاید این مکمل های تقلبی در ابتدای کار باعث ایجاد اندامی عضلانی و ورزیده در فرد شوند اما وقتی مصرف آنها ادامه پیدا می کند، عوارض یکی یکی خود را نشان می دهند. در ادامه هر چقدر مصرف این مواد افزایش پیدا کند،  ظاهری که فرد با کمک این مواد به دست آورده بود، از بین رفته و به جز عوارض این مکمل ها چیز دیگری باقی نخواند ماند.

خطر سکته قلبی

عوارض مکمل بدنسلزی سکته قلبی

از دیگر عوارض خوردن مکمل تقلبی، خطر سکته قلبی است. این عارضه یک هشدار جدی است و به شما تاکید می کند که برای خرید مکمل های بدنسازی باید با دقت و وسواس زیاد عمل کنید. اگر در یک بازه زمانی کوتاه مدت مقدار زیادی از مکمل های تقلبی به بدن وارد شود، می تواند باعث ایجاد سکته قلبی و گرفتگی عروق شود. قلب مهم ترین قسمت از بدن به شمار می رود و باید برای افزایش سلامتی آن کوشید و از انجام اقداماتی که می تواند عمر این اندام را کاهش دهد، به شدت اجتناب کرد.

ریسک دهیدراتاسیون

از دیگر عوارض مکمل تقلبی، ریسک دهیدراتاسیون است. در این عارضه، مایعات بیش از آنچه که باید از بدن دفع می شوند. آب برای انجام واکنش های داخلی بدن لازم و ضروری است و در شرایطی که بدن با کمبود مواجه می شود، انجام این واکنش ها نیز به درستی صورت نخواهد گرفت و در پی آن مشکلاتی به وجود خواهد آمد. از جمله عوارضی که کمبود مایعات برای انسان به وجود می آورد می توان به مشکلات کلیه و ادرار، تشنج، زخم های گرمایی وغیره اشاره داشت.

بیشتر بخوانید:  سالم ترین مکمل های بدنسازی 2024 را بشناسید

افرادی که میزان زیادی از مکمل های تقلبی را مصرف می کنند به عوارضی مانند دردهای عضلانی، کمبود پتاسیم در بدن، از بین رفتن ریتم ضربان قلب در بدن و خستگی مفرط اشاره کرد. این ها عوارضی است که در اثر از بین رفتن تعادل آب و مایعات در بدن ایجاد می شود.

اختلال در دستگاه گوارش

عوارض مکمل بدنسازی مشکلات گوارشی

از دیگر عوارض مکمل بدنسازی تقلبی می توان به بروز اختلال در دستگاه گوارش اشاره کرد. مکمل های بدنسازی نیز به مانند تمام مواد خوراکی که فرد میل می کند، باید به معده رفته و از آنجا در کل بدن پخش شوند. حال اگر در این مکمل ها، موادی وجود داشته باشد که اجازه ندهد معده و دستگاه گوارش کار خود را به خوبی انجام دهد، اینجاست که مشکلات گوارشی نیز خود را نشان می دهند. از جمله این اختلالات می توان به دلپیچه و یا حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. هر زمان که مکمل بدنسازی مصرف کردید و با این نشانه ها رو به رو شدید، ابتدا مصرف مکمل را قطع کرده و سپس برای درمان و خارج کردن این ترکیبات از بدن به یک پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تجمع این مواد در بدن می توانند باعث عارضه هایی بسیار خطرناک شوند.

تحریک سیستم عصبی

تحریک سیستم عصبی نیز از دیگر عوارض مکمل تقلبی می باشد. از جمله نشانه های تحریک سیستم عصبی بالا رفتن ضربان قلب، بالا رفتن دمای بدن، بالا رفتن فشار خون و افزایش متابولیسم بدن است. وقتی تحریک پذیری اتفاق می افتد، فرد قادر نیست بر روی کاری که قرار است انجام دهد تمرکز داشته باشد و بازدهی او به شدت کاهش پیدا می کند. در برخی موارد، مکمل های تقلبی می توانند باعث بی خوابی ورزشکار نیز شوند. وقتی ساعات خواب و استراحت یک ورزشکار دچار اختلال می شود، تعادل روحی و روانی اش به هم ریخته و نمی تواند مسابقات خود را به خوبی پشت سر بگذارد. در ضمن گاهی اوقات، فرد به شدت به آنها وابسته شده و این وابستگی به نوعی اعتیاد تبدیل می شود و فرد مدام مجبور است میزان مصرف این مواد را افزایش دهد.

نامتعادل کردن تغذیه فرد

نامتعادل کردن تغذیه فرد از دیگر عوارض مصرف مکمل های بدنسازی تقلبی به شمار می رود. این مورد یکی از شایع ترین و متداول ترین عوارض مکمل های تقلبی به شمار می می رود و به دلیل آنکه در مدت زمانی کوتاه، مقدار زیادی پروتئین وارد بدن می شود تعادل مواد غذایی در بدن از بین رفته و این نیز می تواند عوارض خاص خود را به همراه داشته باشد.

بروز مسمومیت

اگر در تولید مکمل های تقلبی از موادی که بار میکروبی و قارچی بالایی دارند استفاده شود، مسمومیت در اثر آن اتفاق خواهد افتاد. معمولا تولید این مکمل ها در فضای آلوده و غیر بهداشتی انجام می شود و به همین دلیل با گذشت زمان میزان میکروب ها و قارچ ها افزایش پیدا می کنند. بار میکروبی و قارچی این مکمل هاست که باعث به وجود آمدن مسمومیت در افراد می شود. اگر مصرف این مواد متوقف نشده و فرد همچنان به خوردن آن ادامه دهد، متابولیسم بدن مختل شده و باعث مرگ فرد می شود.

عوارض مکمل تقلبی

در این مطلب به طور جامع در مورد عوارض مکمل تقلبی صحبت شد. همان طور که مطالعه کردید، مصرف مکمل های تقلبی عوارض جبران ناپذیری دارد که میتواند در آینده ورزشی شما تاثیر گذارد. خرید مکمل بدنسازی اصل از داروخانه آنلاین داروبیار این اطمینان را به شما می دهد که مکملی با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری می کنید.

پیج اینستاگرام

www.instagram.com/darubiar