عوارض پروتئین وی در بدنسازی

عوارض پروتئین وی- مصرف پروتئین در بدنسازی
عوارض پروتئین وی در بدنسازی

موضوعی که امروزه بین اغلب جوانان و خصوصا آقایان، در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است، تمایل به ایجاد عضله با کمک مصرف مکمل های پروتئینی است. افراد پروتئین ها را در قالب نوشیدنی ها و پودرهای بدنسازی مصرف می کنند و به این شکل بافت های عضلانی در بدن آنها ایجاد خواهد شد. در این پودرها و نوشیدنی ها، اسید آمینه و ترکیب های پروتئینی وجود دارد که می تواند در بدن عضله سازی کند. البته این یک طرف ماجراست و در طرف دیگر آن، بی شمار عوارض پروتئین وی وجود دارد که برخی از آنها می توانند جان انسان را با خطر مواجه کنند و امکان داشتن یک زندگی راحت و بدون بیماری را از انسان سلب کنند.

نکته ای که در اینجا لازم می دانیم تذکر دهیم این است که برخی از مکمل های پروتئینی که دارای ترکیبات غیر مجاز هستند، باعث ایجاد عوارض می شوند. به جهت اهمیت موضوع و اینکه امروزه اغلب پسرهای جوان تمایل به افزایش عضله دارند، ما تصمیم گرفتیم در مورد عوارض مصرف مکمل های پروتئینی بدنسازی نکاتی را با شما در میان گذاریم. البته تنها خواهشی که از شما داریم این است که چنانچه در حال خوردن نوشیدنی ها و پودرهای عضله ساز هستید، به عوارض پروتئین وی در بدنسازی ذکر شده در این متن دقت کرده و با بی توجهی از آنها گذر نکنید.

جهت خرید پروتئین وی اینجا کلیک کنید.

آیا پروتئین وی ضرر دارد؟

پروتئین وی در واقع پروتئین شیر است که از محصولات جانبی تولید پنیر است که در بین ورزشکاران و بدنسازان بسیار محبوب و رایج است. پروتئین وی به طور طبیعی در لبنیات مثل پنیر، ماست، شر گا و بز وجود دارد. علاوه بر مصرف طبیعی پروتئین وی از طریق لبنیات مکمل آن نیز تولید می شود. تولید انواع مکمل ها در عین مزایایی که دارد عوارضی هم دارد که در مصرف آن محدودیت هایی را به وجود می آورد. در واقع هر ماده ی مصرفی استفاده به موقع و میزان مناسب آن بسیار اهمیت دارد. ما در ادامه به فواید و عوارض پروتئین وی اشاره می کنیم، با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید پروتئین برای بدن ضروری و لازم است اما پروتئین وی هم مانند دیگر خوراکی ها و مکمل ها ممکن است دارای ضرر و زیان باشد اما قطعاً ارزش غذایی این مکمل از ضرر آن بیش تر است. در واقع پروتئین وی به خودی خود ضرر ندارد اما نحوه مصرف شما ممکن است سبب ایجاد ضرر به وسیله ی پروتئین وی شود. اکنون اگر شما پروتئین وی را بیش از حد و بیش از دوز مشخص شده مصرف کنید قطعاً ضرر و زیانی برای بدنتان به همراه خواهد داشت که در ادامه این ضرر ها را در موارد زیر برای تان دسته بندی نموده ایم:

  • پروتئین وی می‌ تواند تاثیر مضری بر روی دستگاه گوارش بگذارد.
  • استفاده بیش از اندازه از پروتئین وی بر روی کلیه ها تاثیر گذار است.
  • با مصرف بیش از اندازه پروتئین وی ممکن است دچار مشکلات پوستی و یا آلرژی شوید.
  • در مواردی ممکن است باعث ایجاد کاهش اشتها و گرفتگی عضلات شود.
  • احتمال ایجاد ریزش مو از دیگر ضرر های پروتئین وی می باشد.

عوارض پروتئین وی

افزایش وزن

معمولا توصیه می شود که برای کاهش وزن، میزان پروتئین در غذای روزانه افزایش پیدا کند و به همین دلیل افراد به رژیم هایی گرایش پیدا می کنند که در آن، مقدار زیادی از این ماده وجود دارد. البته در این میان هستند افرادی که دچار اشتباه شده و به سراغ مکمل های بدنسازی می روند. کاهش وزنی که به واسطه خوردن مواد پروتئینی ایجاد شده، اتفاق می افتد، احتمال آنکه میزان وزن فرد به حالت قبل برگردد و حتی از قبل هم بیشتر شود، کم نیست.

اختلال در دستگاه گوارش

درد دل عوارض پروتئین وی در بدنسازی

از دیگر عوارض پروتئین وی، به وجود آمدن اختلال در عملکرد دستگاه گوارش است. از جمله این اختلالات می توان به دل درد، نفخ، اسهال و یا دلپیچه اشاره کرد. در برخی از مکمل های پروتئینی، ماده ای به نام لاکتوز وجود دارد و دستگاه گوارش بعضی از افراد قادر به تحمل و هضم این ماده نیست و در پی این عدم توانایی، مشکلاتی که در فوق به آنها اشاره کردیم، بروز پیدا می کند.

بیشتر بخوانید:  آیا بهترین راه برای افزایش عضلات استفاده از مکمل بدنسازی است؟

اگر در طولانی مدت و بیش از دوز مشخص شده از پروتئین وی مصرف کنید قطعاً پس از گذشت مدتی متوجه ایجاد تاثیرات مختلفی بر دستگاه گوارشتان خواهید شد. این عوارض می تواند به صورت نفخ و یبوست و استفراغ و افزایش حرکات روده و احساس تهوع شود. قطعاً چنین عوارضی بسیار عذاب ‌آور است بنابراین بهترین کار این است که از پروتئین وی به اندازه مشخص استفاده کنید.

توصیه می شود که حتما مکمل وی را زیر نظر مربی متخصص مصرف کنید تا از عوارض جانبی آن در امان باشید. معده درد و یا به طور کلی درد در ناحیه ی شکم و از عوارض رایج پروتئین وی است. افزایش حرکات روده ، تهوع، استفراغ، نفخ معده  و سایر عوارض گزارشی نیز ممکن است هنگام مصرف مکمل پروتئین وی را برخی از افراد پیش بیاید.

بروز حساسیت در پوست

یکی دیگر از عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی به وجود آمدن حساسیت های پوستی مانند کهیر، تورم صورت و یا ایجاد تورم در زبان و حنجره و بروز جوش و آکنه است. این یکی از مشکلاتی است که در برخی از مصرف کنندگان مکمل های پروتئینی بروز پیدا کرده و بعضی افراد بعد از مصرف آن ممکن است تصور کنند که مکمل مذکور از کیفیت لازمه برخوردار نبوده است؛ در صورتی که چنین نیست و اصل ماجرا چیز دیگری است. واقعیت ماجرا این است که در برخی از انواع مکمل ها، فاکتورهای رشد وجود دارد و این فاکتورها در اثر تحریک انسولین، موجب افزایش میزان چربی بدن و پوست شده و در نتیجه جوش و آکنه ظاهر می شود.

افراد زیادی هستند که ممکن است به پروتئین وی حساسیت داشته باشند. افرادی که به شیر حساسیت دارند، احتمال دارد به پروتئین وی هم آلرژی داشته باشند و با مصرف آن بدنشان واکنش های آلرژیک نشان دهد. البته میزان لاکتوز موجود در پروتئین وی کم است. اگر شما به مکمل پروتئین وی حساسیت داشته باشید علائمی همچون: دل درد، قرمز شدن پوست، احساس کرختی، خارش و سوزش پوست،تورم در قسمت دهان،زبان و یا لب ها مشاهده خواهید کرد.

در واقع در طولانی مدت مصرف پروتئین وی می تواند تاثیر منفی بر روی بافت پوست بگذارد، در این صورت پوست متورم قرمز و یا دچار سوزش و خارش خواهد شد. در موارد دیده شده که بر اثر مصرف بیش از اندازه پروتئین وی اگزما به وجود آمده و یا حتی آکنه های ریز و درشتی در سطح پوست ایجاد می شود که همگی بر اثر دوز بالای مصرف پروتئین وی است. گذشته از این موضوع پروتئین وی ممکن است باعث گرفتگی عضلات معده و شکم یا عضلات دیگر بدن شود.

بداخلاقی

از دیگر عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی، بداخلاقی و یا کج خلقی است. در رژیم هایی که بر روی مصرف پروتئین تاکید می شود، کربوهیدرات کاهش پیدا می کند و این کاهش به شدت بر روی خلق و خوی فرد تاثیر منفی می گذارد. طی تحقیقی که در سال 2009 انجام شد، افرادی که در یک بازه زمانی یک ساله رژیم هایی با کمترین میزان کربوهیدرات و مقدار فراوانی پروتئین را رعایت کرده اند، از نظر خلق و خو دچار افت های فراوانی شده و این مورد تاثیر بسیار منفی بر روی واکنش این افراد و برخورد آنها با اطرافیان داشته است. البته این موضوع با رغایت تمرین های روحی و روانی، مدیتیشن و استفاده از سنگ های انرژیک مانند سنگ فیروزه قابل کنترل است. از دیگر عوارضی که در مورد این نوع رژیم ها ذکر می شود افسردگی، بی قراری و افزایش تحریک پذیری می باشد.

بیشتر بخوانید:  بهترین زمان شروع مصرف مکمل بدنسازی چه هنگامی است؟ !

عوارض پروتئین وی بر ریزش مو

سوالی که ممکن است برای مصرف کنندگان پروتئین وی به وجود آید این است که آیا پروتئین وی تأثیر منفی بر روی مو خواهد گذاشت؟ در پاسخ باید بگوییم که مو برای رشد و سلامتی حتما به پروتئین نیاز دارد اما پروتئین وی با توجه به این که دارای تعداد زیادی آمینو اسید است بنابراین اگر آمینو اسید ها در بدن افزایش پیدا کند و یا اینکه در مصرف با مکمل های دیگر تداخل دارویی ایجاد کنند در بدن ممکن است سبب ایجاد ضرر شوند که این نظر متوجه موها می ‌شود بنابراین ممکن است ریزش مو را به دنبال داشته باشد. برخی انواع مکمل های پروتئینی، حتی قادرند رشد موها را تقویت کرده و تاثر مثبتی بر روی سلامت مو داشته باشند. مصرف بعضی از مکمل ها موجب افزایش یک هورمون خاص در بدن شده و معمولا در کسانی که ژن ریزش مو در بدن آنها وجود دارد، این مورد شدیدتر بروز پیدا می کند.

عوارض پروتئین وی

تداخل دارویی

برخی از مکمل های پروتئینی، ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. این تداخل دارویی ممکن است باعث بروز برخی آسیب ها به فرد شوند. اگر فرد، داروی خاصی مصرف می کند و همزمان هم می خواهد این مکمل ها را دریافت کند، باید به خوبی تحقیق کند و از اینکه مکمل با داروی وی تداخل دارد یا خیر اطمینان حاصل کند.

  • گرفتگی عضلانی

مصرف دوز بالای پروتئین وی می تواند سبب کرامپ های عضلانی معده شود و گرفتگی های عضلانی در سایر قسمت های بدن به وجود بیاورد.  اگر شما به میزان مناسب و دوز مصرفی کم و یا متعادل پروتئین وی مصرف کنید، دچار این عارضه نخواهید شد. هم چنین مصرف بیش از اندازه ی پروتئین وی می تواند اشتهای شما را کاهش دهد  و با کاهش اشتها ممکن است خستگی و کرختی بیشتری بر شما عارض شود و دائم احساس تشنگی کنید.

عوارض پروتئین وی روی کلیه و کبد

از دیگر عوارض پروتئین وی می توان تاثیر منفی بر روی کلیه ها را نام برد. در واقع افرادی که مستعد ناراحتی کلیه یا سنگ کلیه هستند بهتر است پروتئین وی را مصرف کنند زیرا این مکمل باعث افزایش رسوب مواد در کلیه شده و در نهایت سبب ایجاد سنگ کلیه می‌ شود بنابراین باید آن را به اندازه کافی مصرف کرد یا اینکه کلا از مصرف آن صرف نظر نمود. یکی از عوارض پروتئین وی روی کلیه که هنوز به صورت علمی به اثبات نرسیده است، آسیب به کلیه و کبد است. گرچه در مورد درستی و یا نادرستی این فرضیه، شک و شبهه هایی وجود دارد، اما بهتر است از مصرف این مکمل ها در دوزهای بالا و به صورت طولانی مدت اجتناب شود. احتمال آنکه این داروها در طولانی مدت عوارضی برای کلیه و کبد به وجود آورند، زیاد است و عاقلانه است که در این رابطه دقت بیشتری داشته شود و سلامتی اندام ها را فدای زیبایی نکرد.

برای خرید مکمل بدنسازی اینجا کلیک کنید.

بزرگ شدن سینه در آقایان

مضرات پروتئین وی، بزرگ شدن سینه آقایان

از دیگر عوارض مصرف پروتئین وی در بدنسازی که در آقایان ممکن است زیاد اتفاق بیفتد، بزرگ شدن سینه در آقایان است. مکمل هایی که در آنها مواد غیرمجاز وجود دارد، می تواند باعث بروز این عارضه شود.

مضرات پروتئین وی و اختلال نعوظ در آقایان

مختل شدن و یا ایجاد اختلال در نعوظ از دیگر عوارض پروتئین وی است. در اینجا باز هم وجود ترکیبات غیر مجاز است که باعث به وجود آمدن این مشکل می شود. افرادی که به دنبال عضله سازی هستند، اگر از مکمل هایی که مجوز داشته و در آنها هیچ ماده غیرمجازی وجود ندارد استفاده کنند، این عارضه و دیگر عوارض، گریبانگیر آنها نخواهد شد و مشکلی به وجود نخواهد آمد. علاوه بر آن، مهم است که این مکمل ها در دوزهای توصیه شده، مصرف شوند و در مصرف آنها به هیچ عنوان نباید زیاده روی کرد.

بیشتر بخوانید:  بهترین مکمل ها برای بدنسازی

عوارض پروتئین وی برای خانمها

به وجود آمدن اختلال در قاعدگی خانم ها

برخی از عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی، تنها در بانوان مشاهده می شود. مثلا بعضی مکمل های پروتئینی که توسط خانم ها مصرف می شوند نیز ممکن عوارضی از جمله اختلال در قاعدگی داشته باشند. البته این نیز مشروط به این است که مکمل مصرف شده، حاوی مواد غیر مجاز بوده و در دوزهای مورد نیاز مصرف نشود. اگر این موارد رعایت شوند، احتمال آنکه این نوع عارضه بروز پیدا نکند وجود دارد.

ایجاد صفات ثانویه جنسی در خانم ها

معمولا مکمل هایی که حاوی ترکیبات و مواد غیر مجاز هستند، باعث بروز صفات ثانویه در خانم ها می شوند. این عارضه در اثر اختلال در ترشح هورمون ها ایجاد شده و باعث ایجاد صدای کلفت، رشد موهای زائد و ضخیم و بروز آکنه می شود.

فواید پروتئین وی

  • کاهش وزن بدن

مصرف میزان بالایی از پروتئین وی با عث کاهش حجم زیادی از چربی های بدن می شود و میزان عضلات را افزایش می دهد.

  • ضد سرطان

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف پروتئین وی به صورت  کنستانتره موجبات درمان سرطان را فراهم می آورد.

  • بهبود آسم

مصرف پروتئین وی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن  کودکان در مقابل آسم می شود. مطالعه ای روی 11 کودک که مبتلا به آسم بودند انجام شد، نتایج نشان داد که مصرف پروتئین وی 10 گرم  دو بار به صورت روزانه به مدت یک ماه باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن آن ها شد.

  • کاهش کلسترول

تحقیقات آنجام شده درمورد مصرف پروتئین وی نشان می دهد که مکمل وی میزان کلسترول بدن را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

  • فشار خون و بیماری قلبی

نوشدنی های حاوی پروتئین وی باعث کاهش چشمگیر فشار خون می شود و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

  • کاهش روند افزایش وزن در افراد مبتلا به اچ آی وی

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف پروتئین وی روند کاهش وزن را در افراد مبتلا به اچ آی وی کاهش می دهد.

  • بالا پردن پروتئین و سطح آمینو اسید بدن

پروتئین ها ساختار اصلی بدن را تشکیل می دهند. پروتئین ها ارگان های مهم بزرگ و کوچکی را درست می کنند مثل تاندون ها، پوست، مولکول ها و انقباض عضلات  همچنین باعث افزایش آمینو اسید در بدن می شوند.

عوارض مصرف مکمل های پروتئینی

با توجه به عوارضی که سوء مصرف مکمل های پروتئینی دارند، پیشنهاد می کنیم هر گونه مکمل بدنسازی را حتما زیر نظر متخصصین بدنسازی مصرف کنید. توجه به اصالت مکمل بدنسازی به شما کمک می کند تا عوارض آنها را کاهش دهید. شما می توانید در داروخانه آنلاین داروبیار انواع مکمل اصل را با خیال راحت خریداری کنید.

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0
سبد خرید خالی است.