مصرف مکمل های بارداری از چه زمانی شروع می شود؟
مصرف مکمل های بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

بارداری دوران مهمی در زندگی یک زن است و اطمینان از مصرف مکمل های مناسب راهی برای داشتن یک کودک سالم است. اما چه زمانی مصرف مکمل های بارداری شروع می‌شود؟ بسیاری از خانم ها پاسخ این سوال را نمی‌دانند و ممکن است با انتخاب های متنوع و راه های گوناگون دچار سردرگمی شوند.در این مقاله در مورد اینکه چه زمانی باید مصرف مکمل های بارداری را شروع کنید و اینکه چه نوع مکمل هایی برای نیازهای فردی شما بهترین هستند، بحث خواهد کرد. همچنین بررسی خواهیم کرد که چگونه برخی ویتامین ها و مواد معدنی می‌توانند به بهبود سلامت کلی شما در دوران بارداری و همچنین خطرات احتمالی مرتبط با مصرف بیش از حد مکمل ها که می‌تواند برای شما و جنین شما خطر ساز باشد بحث خواهیم کرد.

مکمل های بارداری از چند ماهگی شروع میشود؟

در ادامه با معرفی هر یک از ویتامین های مورد نیاز در بارداری، زمان شروع مکمل های بارداری را به تفکیک توضیح داده ایم.

مکمل های مورد نیاز در بارداری

اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است و عمدتاً در سبزیجات و میوه های با برگ سبز تیره یافت می‌شود. برای رشد لوله عصبی جنین مهم است. اسید فولیک به جلوگیری از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات کمک می‌کند. مقدار توصیه شده روزانه اسید فولیک برای زنانی که قصد باردار شدن دارند 400 میکروگرم (mcg) است. زنان باردار باید 600 میکروگرم فولات (نوعی اسید فولیک) در روز مصرف کنند. حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، بهتر است مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کنید.

امگا 3

امگا 3 نوعی اسید چرب مهم است که برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضروری است. اکثر افراد در رژیم غذایی خود امگا 3 کافی دریافت نمی‌کنند، بنابراین مصرف مکمل در دوران بارداری ضروری است.
مصرف مکمل امگا 3 را باید از ابتدای بارداری یا به محض شروع تلاش برای بارداری شروع کنید. مکمل های امگا 3 به صورت کپسول یا مایع در دسترس هستند. اگر مکمل مایع مصرف می‌کنید، پس از باز کردن، حتما آن را در یخچال قرار دهید.

توجه داشته باشید که تحت نظر و تجویز پزشک میزان آن مشخص میشود. پزشک بر اساس اینکه هرفردی بسته به نیاز بدن تشخیص میدهد مصرف این مکمل ها از چه زمانی شروع می شود.

برای مشاهده انواع مکمل امگا 3 در داروخانه آنلاین داروبیار کلیک کنید.

ویتامین دی

ویتامین D یک ویتامین مهم برای زنان باردار است. به بدن کمک آن‌ها می‌کند تا کلسیم را جذب کند که برای رشد استخوان ها و دندان های کودک مهم است. ویتامین د در بارداری چه زمانی مصرف شود؟ زنان باردار به 400 واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. بهترین راه برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. با این حال، بسیاری از زنان در دوران بارداری به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، بنابراین مصرف مکمل ضروری است. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه، درصورت لزوم برای سه ماهه اول بارداری مصرف ویتامین دی شروع می شود. این ویتامین، محلول در چربی بوده و بهتر است بعد از ناهار آن را مصرف کنید. بهترین برندهای ویتامین دی را در داروبیار بخرید.

آهن

آهن یک ماده معدنی مهم برای زنان باردار است. به ساخت هموگلوبین کمک می‌کند که اکسیژن را در خون حمل می‌کند. آهن همچنین به رشد مغز و سیستم عصبی کودک کمک می‌کند.

اکثر زنان باردار به 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مصرف قرص های مکمل آهن معمولا از حدود هفته 20 بارداری شروع می‌شود. برخی از زنان ممکن است نیاز به مصرف دوز بالاتر آهن، تا 60 میلی گرم در روز داشته باشند.

شما می‌توانید آهن را از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، توفو (پنیر سویا)، اسفناج و غلات و نان های غنی شده دریافت کنید. مصرف مکمل آهن اغلب برای دریافت آهن کافی در دوران بارداری ضروری است.

پیشنهاد خرید از داروخانه آنلاین داروبیار: قرص آهن برای کم خونی

چگونه بفهمیم که آیا نیاز به مکمل بارداری دارید؟

اگر می‌پرسید که آیا به مکمل بارداری نیاز دارید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ابتدا از پزشک خود بپرسید که آیا ویتامین یا مکمل خاصی را توصیه می‌کند یا خیر. سپس، رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید و اینکه آیا فکر می‌کنید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را تنها از طریق غذا دریافت می‌کنید یا خیر. علاوه بر این، در مورد سبک زندگی خود و اینکه آیا ممکن است به افزایش انرژی اضافی یا افزایش مواد مغذی دیگری که مکمل های بارداری می‌توانند ارائه دهند نیاز داشته باشید فکر کنید. در نهایت، این به شما و پزشک شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید آیا مکمل بارداری برای شما مناسب است یا خیر.

بیشتر بخوانید:  مکمل های مجاز دوران بارداری

مصرف مکمل های بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

کدام مکمل ها در هنگام بارداری باید کم مصرف شوند؟

  • مکمل های روغن کبد ماهی: این مکمل ها حاوی سطوح بالایی از ویتامین A هستند که می‌تواند در مقادیر زیاد حاوی ویتامینA باشند و این مقدار از ویتامین بسیار سمی است و می‌تواند برای جنین مضر باشد. روغن جگر ماهی در دوران بارداری فقط باید به مقدار کم مصرف شود یا اصلا مصرف نشود.

می توانید با مطالعه مطلب تاثیر مولتی ویتامین بر وزن گیری جنین بیشتر آشنا شوید.

کدام مکمل ها را در بارداری نباید مصرف کرد؟

هنگامی که یک زن در انتظار به دنیا آمدن فرزندش است، مهم است که مطمئن شود که تمام مواد مغذی ضروری بدنش برای رشد ایمن و موثر فرزندش را دریافت می‌کند. اما با وجود بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار، چگونه زنان باردار می‌توانند بدانند که مصرف کدام یک بی‌خطر است و از مصرف کدامیک باید اجتناب کرد؟

چند مکمل وجود دارد که باید در دوران بارداری از مصرف آنها پرهیز کرد، زیرا می‌توانند هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد مضر باشند. اینها عبارتند از:

  • مکمل های ویتامین A: ویتامین A برای رشد جنین مهم است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد. مقدار توصیه شده ویتامین A در دوران بارداری بیش از 10000 واحد بین المللی در روز نیست.
  • مکمل های روغن کبد ماهی: این مکمل ها حاوی سطوح بالایی از ویتامین A هستند که می‌تواند در مقادیر زیاد حاوی ویتامینA باشند و این مقدار از ویتامین بسیار سمی است و می‌تواند برای جنین مضر باشد. روغن جگر ماهی در دوران بارداری فقط باید به مقدار کم مصرف شود.
  • مکمل های گیاهی: برخی از گیاهان می‌توانند در دوران بارداری مشکلاتی مانند تحریک انقباضات رحمی یا تداخل با سایر داروهای مجاز در بارداری ایجاد کنند. گیاهان دارویی فقط باید تحت راهنمایی پزشک متخصص یا یک ماما در حد مجاز مصرف شوند.
  • کافئین: کافئین محرک است و انرژی زیادی تولید می‌کند؛ کافئین می‌تواند منجر به کم آبی بدن و مشکلات خواب در مادر شود. بهتر است مصرف کافئین در دوران بارداری را به 200 میلی گرم در روز یا کمتر محدود کنید.

مصرف مکمل های بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

چرا این مکمل ها در دوران بارداری خطرناک هستند؟

ویتامین های دوران بارداری برای بارداری سالم ضروری هستند، اما برخی از مکمل ها می‌توانند خطرناک باشند. در اینجا چند مکمل که باعث ایجاد خطراتی در هنگام بارداری می‌شوند بیان شده است:

  • مکمل های گیاهی: مکمل های گیاهی برای مصرف در زنان باردار آزمایش نشده اند و می‌توانند حاوی مواد شیمیایی مضر باشند بسیاری از گیاهان می‌توانند کاملاً قدرتمند باشند و می‌توانند با داروهای دیگری که ممکن است مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند، بنابراین بهتر است به طور کامل از مصرف آنها اجتناب کنید. برخی از نمونه هایی از گیاهانی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از اکیناسه، جینسینگ و ریشه شیرین بیان هستند. عصاره چای سبز حاوی کافئین و محرک های زیاد دیگری است که می‌تواند برای زنان باردار مشکلاتی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون ایجاد کند این موارد می‌تواند آسیب های زیادی را به مادر و جنین وارد کند پس بهتر است در هنگام بارداری از مصرف این مکمل ها خودداری کنید بسیاری از دمنوش های گیاهی مانند چای زنجبیل، چای برگ تمشک و چای نعناع می‌توانند باعث انقباضات رحم شده و منجر به زایمان زودرس شوند در این هنگام جنین وزن کمی دارد و آسیب های فراوانی بر جنین وارد می‌شود.
  • مکمل های ویتامین A: ویتامین A برای رشد جنین مهم است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد. زنان باردار باید از مصرف مکمل های ویتامین A پرهیز کنند و به جای آن از غذاهای غنی از بتاکاروتن استفاده کنند، این ویتامین برای زنان باردار ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. شما باید از مکمل‌هایی که حاوی بیش از 10000واحد بین‌المللی ویتامین A هستند اجتناب کنید.
  • مکمل های روغن ماهی: مکمل های روغن ماهی می‌توانند حاوی سطوح بالایی از جیوه باشند که می‌تواند برای جنین در حال رشد مضر باشد و باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر به سلول های بدن جنین شوند. توجه داشته باشید که ماهی هایی که در آب های آلوده قرار دارند باعث ایجاد آلودگی می‌شوند، در زنان باردار باید از مکمل های روغن ماهی خودداری کنند و به جای آن دو بار در هفته ماهی های چرب مصرف کنند. قبل از مصرف هر گونه مکمل روغن ماهی حتما با پزشک یا ماما مشورت کنید.
  • مکمل های آهن: آهن برای زنان باردار مهم است، اما آهن بیش از حد می‌تواند خطرناک باشد. زنان باردار باید از مصرف خودسرانه و بیش از حد مکمل های آهن پرهیز کنند و به جای آن از غذاهای غنی از آهن استفاده کنند در این صورت مقدار مناسب آهن به بدن آن‌ها وارد شده و تاثیر مثبتی بر سلامت مادر و جنین برجای می‌گذارد.
بیشتر بخوانید:  آیا مکمل بدنسازی عقیم می کند

جایگزین های مطمئن برای این مکمل ها

تعدادی جایگزین بی خطر برای مکمل هایی وجود دارد که نباید در دوران بارداری مصرف شوند. این موارد بی‌خطر شامل اسیدهای چرب امگا 3، اسید فولیک و ویتامین های C و D هستند.

  • اسیدهای چرب امگا 3 در مکمل های روغن ماهی یافت می‌شوند و می‌توانند برای مادر و کودک مفید باشند. آنها به کاهش خطر زایمان زودرس، نقایص مادرزادی و افسردگی پس از زایمان کمک می‌کنند.
  • اسیدفولیک یکی دیگر از مواد مغذی است که برای زنان باردار مهم است. اسید فولیک به جلوگیری از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات کمک می‌کند. اسیدفولیک را می‌توان در سبزیجات سبز برگ، حبوبات، آجیل و غذاهای غنی شده به وفور یافت.
  • ویتامین C و D برای زنان باردار ضروری است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از اسکوربوت (کمبود شدید ویتامین C) جلوگیری می کند؛ این ویتامین در ایمنی بدن و همچنین از خون ریزی بدن جلوگیری می‌کند و در سلامت سلول های عصبی بدن نیز نقش دارد. ویتامین D برای سلامت استخوان ها و کمک به جذب کلسیم در بدن بسیار مهم است. هر دو ویتامین را می‌توان در انواع میوه ها و سبزیجات و همچنین غذاهای غنی شده از این ویتامین ها به وفور یافت.

بارداری دوران حساسی در زندگی یک زن است و مهم است که بدانیم کدام مکمل ها را نباید در این دوران مصرف کرد. ما برخی از رایج‌ترین مکمل‌هایی را که در دوران بارداری باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد، شامل ویتامینA ، برخی گیاهان دارویی و روغن ماهی اشاره کرده‌ایم. مانند همیشه، قبل از شروع هر رژیم مکمل، بهتر است با پزشک یا متخصص امور تغذیه و مامای خود مشورت کنید زیرا آنها می‌توانند توصیه های متناسب با نیازهای شما را به شما ارائه دهند. به یاد داشته باشید در هنگام بارداری تغذیه به توجه بیشتری نیاز دارد زیرا جنین کاملا تحت تاثیر موادی است که مادر مصرف می‌کند لذا توجه به تغذیه امری ضروری و واجب تلقی می‌شود؛ بسیاری از بیماری های جنین ناشی از تغذیه اشتباه مادر است، بنابراین مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در رابطه با تغذیه صحیح دریافت کرده اید.

اگر قبلاً آنها را مصرف کرده اید چه کاری باید انجام دهید

اگر قبلاً هر یک از مکمل های ذکر شده در بالا را در دوران بارداری مصرف کرده اید، نگران نباشید. فقط مصرف آنها را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا نیاز به انجام اقدامات احتیاطی اضافی دارید یا خیر؛ توجه داشته باشید که بسیاری از ویتامین ها اگر از حد بیشتری به بدن وارد شوند به طور خودکار از بدن دفع می‌شوند اما اگر دچار مسمومیت ویتامینی شوید (مصرف بیش از حد نوعی خاص از ویتامین) عوارض آن سخت خواهد بود و شما علائم آن را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که در هنگام بارداری استرس از هر چیزی برای شما و جنین شما بدتر است پس با خونسردی کامل مصرف این مکمل ها را قطع کنید و برای اطمینان و آرامش خاطر به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود خطری کاملا آن را بر طرف کند.

بیشتر بخوانید:  بهترین مکمل برای وزن گیری جنین

نتیجه

بارداری یک زمان مهم و ویژه برای هر زنی است. مهم است که به زمان و نوع مکمل هایی که در این دوره مصرف می‌کنید توجه داشته باشید زیرا برخی از آنها می‌توانند اثرات منفی بر روی مادر و کودک داشته باشند. اگر به مصرف مکمل در هنگام بارداری فکر می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ ضرری برای شما و جنین شما ندارد. با در نظر گرفتن این نکات، امیدواریم همه خانم های باردار در هنگام تصمیم گیری در مورد مکمل هایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنند، احتیاط های لازم را انجام دهند.

مصرف مکمل های بارداری بخش مهمی از حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل در کل دوران بارداری است. مهم است که در مورد مصرف آنها با پزشک یا ماما صحبت کنید، زیرا هر فرد نیازهای متفاوتی خواهد داشت و پزشک می‌تواند زمان مصرف دقیق این مکمل ها را برای شما بیان کند. با اطلاعات و راهنمایی صحیح، می‌توانید مطمئن شوید که تمام مواد مغذی لازم برای خود و کودکتان را در این دوران خاص از زندگی را دریافت می‌کنید.

معرفی چند مکمل دوران بارداری

در دوران بارداری و شیردهی مادر باید علاوه بر تغذیه خود تمام ریز مغذی هها را در تغذیه جنین هم لحاظ کند.چراکه جنین برای رشد و حفظ سلامت نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی دارد و این امر از عوارض بارداری و نقایص مادرزادی تا حدی جلوگیری می کند.اگر بیماری زمینه ای همچون دیابت و فشار خون دارید مصرف مکمل ها برای شما اهمیت بسزایی دارد.

قرص پرگنووا رزاویت RozaVit Pregnova هم یکی از مکمل های کامل می باشد که تمام ویتامین های لازم در دوران بارداری و شیردهی را در خود دارد.این قرص مکمل را می توانید از داروخانه آنلاین داروبیار (داروخانه دکتر رضا شکری) تهیه و مصرف کنید.

مشاهده قیمت پرگوونا رزاویت

کپسول سافت ژل مولتی پریناتال دانا به زنان باردار و شیرده کمک می‌کند تا نیازهای بدن خود را به انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی تامین کنند.

مشاهده قیمت مولتی پریناتال دانا 30 عدد