مکمل کراتین از چه چیزی ساخته می‌شود؟
مکمل کراتین از چه چیزی ساخته می‌شود؟

چه ورزشکار، بدنساز یا فقط فردی که به دنبال سالم ماندن و تناسب اندام هستید، ممکن است نام مکمل های کراتین را شنیده باشید. کراتین مکملی است که به طور گسترده در دسترس است و معمولاً برای افزایش سطح انرژی، افزایش رشد و افزایش عملکرد عضلات و بهبود سلامت کلی بدن استفاده می‌شود .اما دقیقاً کراتین چیست؟ کراتین از چه چیزی ساخته شده است؟ در این مقاله تمام موارد درباره مکمل کراتین را بررسی خواهیم کرد. ما به نحوه عملکرد آن در بدن، مزایای بالقوه و عوارض جانبی آن و همچنین برخی از بهترین منابع کراتین در بازار امروز خواهیم پرداخت.

برای مشاهده انواع مکمل کراتین اصل در داروخانه آنلاین داروبیار کلیک کنید.

کراتین از چیست؟

کراتین یک اسید آلی نیتروژنی است که به تامین انرژی سلول های بدن کمک می‌کند. عملکرد اصلی آن تسهیل بازیافت آدنوزین تری فسفات، انرژی، سلول است. کراتین همچنین نقش مهمی در متابولیسم انرژی مغز دارد. کراتین یک ماده طبیعی است که در بدن تولید می‌شود. در کبد، پانکراس و کلیه ها از اسیدهای آمینه گلیسین و آرژنین سنتز می‌شود. کراتین به صورت کراتین فسفات در ماهیچه ها ذخیره می‌شود. هنگامی که سطح ATP (آدنوزین تری فسفات) در عضله کم است، کراتین فسفات یک گروه فسفات را به ADP (آدنوزین دی فسفات) اهدا می‌کند، وATP  را تشکیل می‌دهد و در نتیجه سطح ATP را بازیابی می‌کند. این فرآیند سنتز فسفوکراتین نامیده می‌شود و به طور مداوم در حین ورزش اتفاق می افتد.
سه نوع اصلی کراتین وجود دارد: (کراتین مونوهیدرات، کراتین اتیل استر و Kre-Alkalyn® ) کراتین مونوهیدرات محبوب ترین و مورد استفاده ترین شکل کراتین است. این نوع کراتین بسیار موثر است و نشان داده شده است که در صورت استفاده طبق دستورالعمل پزشک متخصص ایمن است. کراتین اتیل استر شکل زیستی تری از کراتین است که نیازی به فاز بارگیری ندارد.

Kre-Alkalyn® یک فرم بافری از کراتین است که ادعا می‌شود نسبت به سایر اشکال کراتین پایدارتر است.

بیشتر بخوانید:  تاثیر کراتین روی دستگاه تناسلی

کراتین به طور طبیعی در کبد، لوزالمعده و کلیه ها تولید می‌شود و در غذاهایی مانند گوشت و ماهی نیز یافت می‌شود. مکمل های کراتین اغلب توسط ورزشکاران و بدنسازان برای کمک به افزایش توده عضلانی مصرف می‌شود.

مکمل کراتین از چه چیزی ساخته می‌شود؟

چه کسانی باید مکمل کراتین مصرف کنند؟

مکمل های کراتین بیشتر توسط ورزشکاران و بدنسازان برای کمک به بهبود عملکرد استفاده می‌شود. تصور می شود کراتین باعث افزایش سطح انرژی، قدرت و افزایش توده عضلانی می‌شود. همچنین گاهی اوقات توسط افرادی با شرایط پزشکی خاص مانند بیماری پارکینسون و نارسایی احتقانی قلب ((CHF استفاده می‌شود.
اگر قصد مصرف مکمل کراتین را دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این مکمل برای شما مناسب است یا خیر. مکمل های کراتین برای همه مناسب نیستند و برخی از عوارض جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

برای اطلاع از نحوه مصرف کراتین کلیک کنید.

بهترین میوه ها برای سطوح بالای کراتین

کراتین مولکولی است که در ماهیچه های ما یافت می‌شود و به تولید انرژی کمک می‌کند. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می شود، اما در برخی غذاها نیز یافت می‌شود. بهترین میوه ها برای سطوح بالای کراتین میوه هایی هستند که دارای محتوای آب بالا و قند کم هستند. هندوانه، طالبی و عسل همه انتخاب‌های عالی هستند. انواع توت ها، انگور و موز نیز گزینه های خوبی هستند.

مزایای مصرف مکمل های کراتین چیست؟

کراتین یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران و بدنسازان است زیرا نشان داده شده است که توده عضلانی، قدرت و عملکرد را افزایش می‌دهد. تصور می‌شود که کراتین با تامین انرژی برای عضلات در طول تمرینات با شدت بالا عمل می‌کند، که به شما امکان می‌دهد سخت‌تر و طولانی‌تر تمرین کنیدکه باعث رشد بیشتر عضلات می‌شود. علاوه بر این، مکمل کراتین نشان داده است که آسیب عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می‌دهد و بهبودی پس از ورزش شدید را سریع تر می‌کند. علاوه بر این، کراتین به حفظ سلامت استخوان ها و از تحلیل عضلات به مرور زمان و به دلیل کهولت سن جلوگیری می‌کند. بهبود عملکرد ورزشی: نشان داده شده است که کراتین عملکرد ورزشی کوتاه مدت مانند دوی سرعت و وزنه برداری را افزایش می دهد. همچنین می تواند به شما کمک کند پس از ورزش سریعتر بهبود پیدا کنید. در ادامه هرکدام را به صورت جامع تر بررسی می‌کنیم:

  1. افزایش توده عضلانی: کراتین می‌تواند به شما در ساخت توده عضلانی در صورت ترکیب با تمرینات مقاومتی کمک کند. در واقع، اغلب به عنوان مکمل توسط بدنسازان و سایر ورزشکاران برای کمک به تامین نیازهای پروتئینی و به حداکثر رساندن رشد عضلانی استفاده می‌شود. یعنی باید علاوه بر مواد غذایی برای پیشرفت بیشتر در کنار این وعده های غذایی از مکمل کرآتین استفاده می‌شود.
  2. کاهش خستگی: یکی از شایع ترین عوارض جانبی کراتین کاهش خستگی است. این بدان معنی است که می توانید برای مدت طولانی تری تمرین کنید بدون اینکه بعد از آن احساس خستگی کنید. علاوه بر این، کاهش خستگی ممکن است به بهبود کلی بهبود پس از ورزش منجر شود.

مطلب پیشنهادی: کراتین را با چه مکملی مصرف کنیم؟

مکمل کراتین از چه چیزی ساخته می‌شود؟

عوارض مصرف مکمل های کراتین چیست؟

مکمل‌های کراتین می‌توانند عوارض جانبی زیادی ایجاد کنند، از جمله آنها مشکلات گوارشی، افزایش وزن، آسیب کلیه و گرفتگی عضلات است. مکمل های کراتین نیز می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند. اگر قصد مصرف مکمل‌های کراتین را دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد خطرات و مزایای احتمالی صحبت کنید و توصیه های لازم در مورد زمان و نحوه مصرف این مکمل ها دریافت کنید. اگر سوال شما نیز این است که آیا کراتین باعث جوش میشود؟ حتما این مطلب را بخوانید.

مطلب پیشنهادی: عوارض مصرف کراتین برای بانوان

انواع مختلف کراتین

کراتین ماده ای است که در بدن انسان یافت می شود و به تامین انرژی سلول های ما کمک می‌کند. در کبد، لوزالمعده و کلیه ها ساخته می‌شود و از طریق خون به محل مورد نیاز منتقل می شود.
انواع مختلفی از مکمل های کراتین در بازار موجود است که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. کراتین مونوهیدرات محبوب ترین و مورد مصرف ترین نوع مکمل است و نشان داده شده است که در افزایش اندازه و قدرت عضلات موثر است. انواع دیگر کراتین شامل کراتین اتیل استر است که به راحتی توسط بدن جذب می شود و کراتین هیدروکلراید که خطر عوارض جانبی کمتری دارد.
هنگام انتخاب مکمل کراتین، مهم است که برچسب آن را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که محصولی با کیفیت بالا دریافت می‌کنید. به دنبال محصولی باشید که فاقد ناخالصی باشد و بیش از 3 درصد کراتینین نداشته باشد. برای تشخیص کراتین اصل از تقلبی می توانید این مطلب را بخوانید.

بیشتر بخوانید:  چه مکملی برای بدنسازی خوب است؟

نتیجه

کراتین یک اسید آلی نیتروژنی است که به تامین انرژی سلول های بدن کمک می‌کند. برای رشد توده های عضلانی بدن لازم و واجب است. از این رو ورزشکاران مواد غذایی همچون موز، عسل، و توت را مصرف می‌کنند تا انرژی لازم برای عضلات را بدست بیاورند اما چون این مقدار کافی نیست میتوان از مکمل هایی نظیر کراتین استفاده کرد. کراتین علاوه بر ورزشکاران برای افراد مسن نیز لازم است زیرا از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند. برای مصرف کراتین ابیتدا باید با پزشک متخصص مشورت کرد و سپس طریقه و مقدار مصرف را مشخص کرد. کراتین انواع مختلی نیز دارد که پس از تحقیق باید یکی از آنها را انتخاب کرد. اگر به فکر سلامتی یا رشد عضلات بدنتان هستید می‌توانید با مراجعه به متخصص مصرف کراتین را شروع کنید.