اهمیت مصرف مکمل بارداری
اهمیت مصرف مکمل بارداری

 

مکمل های دوره بارداری از جمله مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت مادر و جنین به شمار می روند که قبل از تولد نوزاد توسط مادر مورد مصرف قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروبیار همراه باشید .

این مکمل ها به گونه ای طراحی شده اند که در آن ها از میزان مناسب ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای سلامتی مادر و جنین استفاده شده و خطری را برای آن ها ایجاد نخواهد کرد. در برخی از این مکمل ها هم از یک سری مواد مغذی اضافه که در بارداری اثرات مفیدی بر سلامتی بر جای می گذارند نیز استفاده شده است. مصرف این مکمل ها توسط زنان باردار باعث می شود که بدن وی در طول دوره نه ماهه حاملگی دچار کمبود مواد مغذی بدن نشده و بتواند مواد مورد نیاز جهت رشد و تکامل جنین را به میزان مورد نیاز در اختیار او قرار دهد. یک نوزاد در صورتی می تواند سالم و بدون بیماری و مشکل جسمی و روانی از مادر متولد شود که منابع لازم جهت رشد و تکامل را به طور کامل و بدون کمبود در اختیار داشته باشد.

بهترین زمان استفاده از مکمل های بارداری

مکمل های بارداری می بایست در زمان درست خود مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانند تاثیرات لازم را بر سلامتی مادر و جنین او بر جای بگذارند. بررسی ها نشان داده اند که چند ماه قبل از آغاز بارداری مادر، بهترین زمان جهت شروع مصرف مکمل های دوران بارداری و ویتامین های مورد نیاز در این دوره می باشد. البته می توان استفاده از این مکمل ها را از زمان قطع راهکارهای پیشگیری از بارداری و قصد به بارداری نیز شروع به مصرف نمود که اثرات مثبت آن ها در این حالت بیش تر قابل ملاحظه خواهد بود. با این وجود جمع کثیری از بارداری ها در خانم ها بدون اطلاع و برنامه ریزی قبلی و یا به صورت ناخواسته صورت می گیرد. به همین دلیل توصیه می شود خانم هایی که حتی در حال حاضر قصد بارداری هم نداشته باشند می بایست مصرف مکمل ها مثل مولتی ویتامین و علی الخصوص فولیک اسید را آغاز نمایند.

بیشتر بخوانید:  آمپول ضد التهاب قوی
اهمیت مصرف مکمل بارداری
اهمیت مصرف مکمل بارداری

مکمل های بارداری در انواع گوناگون و به اشکال مختلفی نظیر قرص و کپسول و شربت یافت می شوند که بسته به نیاز بدن شما و کمبود مواد مغذی آن می بایست با توجه به نظر پزشک و یا متخصص تجویز شده و مورد استفاده قرار گیرد. میزان مصرف این مکمل ها هم به نوع آن ها بستگی دارد که از چندین مرتبه در روز و یا به صورت هفتگی متغیر می باشد.

مهم ترین مکمل های دوران بارداری

مکمل های بارداری بسیار متنوع و گوناگون هستند، اما مصرف تعدادی از آن ها برای خانم های باردار حیاتی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. فولیک اسید یکی از این مکمل های اساسی در دوره بارداری به شمار می رود که مصرف آن برای تمامی خانم ها و علی الخصوص خانم های باردار اکیدا توصیه می شود. مصرف اسید فولیک باعث می شود تا روند رشد و تکامل جنین به خوبی طی شده و از بروز اختلالات و نواقص عصبی در وی جلوگیری به عمل آید. تحقیقات نشان داده اند مادرانی که قبل از اغاز بارداری خود و در حین آن از فولیک اسید استفاده می کنند، احتمال بروز نواقص قلبی و دهانی در نوزاد آن ها همچون شکاف کام و یا شکاف لب به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. امگا 3 نیز یکی دیگر از این مکمل ها می باشد که رشد و تکامل سیستم مغزی نوزاد و چشم های او را بهبود می بخشد.

در مکمل های بارداری از آهن نیز استفاده شده است که می تواند در فرایند ساخته شدن هموگلوبین در بدن مشارکت داشته باشد. از آن جایی که هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بدن را دارد، نیاز به آهن در دوران بارداری به علت تامین اکسیژن جنین توسط ذخایر خونی مادر به میزان دو برابر افزایش خواهد یافت. کلسیم موجود  در مکمل ها نیز رشد موثر قلب، عضلات، سیستم عصبی، تشکیل و استحکام استخوان ها و دندان های نوزاد را میسر خواهد نمود. ویتامین دی نیز می تواند جذب کلسیم را در بدن تسهیل کرده و کارکرد ماهیچه ها و اعصاب را تنظیم کند و ایمنی بدن را بهبود ببخشد که وجود این ویتامین نیز در مکمل ها ضروری می باشد. برای این که سیستم عصبی و مغز جنین بتوانند به خوبی رشد کرده و تکامل پیدا کنند، لازم است تا از ذخایر ید کافی نیز بهره مند گردند تا از این طریق هورمون های تیروئیدی ساخته شده و کنترل مصرف و ذخیره انرژی در بدن را به دست بگیرند.