دارو های دیابت بارداری

دارو های دیابت بارداری دیابت امروزه نوعی بیماری است که به معنی بالا رفتن قند خون می باشد. اما با توجه به این که دوران بارداری بسیار حساس و مهم است، نباید اجازه داد که برخی بیماری ها باعث خطراتی برای مادر و جنین شوند. از این رو باید میزان قند خون مادر کنترل شود، کنترل قند خون به وسیله دارو یا فعالیت امکان پذیر است. منظور از فعالیت انجام ورزش های هوازی و متناسب با وضعیت مادر است. اما برای دارو درمانی باید نهایت توجه در نظر گرفته شود زیرا ممکن است دارو ها پس از جذب در بدن مادر از طریق جفت به جنین برسند. دارو های مختلفی برای درمان دیابت وجود دارند اما برای دوران بارداری دارو های انگشت شماری مفید هستند. برای اطلاع از این دارو ها پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب با  داروبیار همراه باشید.

انواع دارو های دیابت بارداری

 

دارویی که برای مادر باردار تجویز می شود باید دوز و تاثیر گذاری آن به صورتی باشد که قند خون تنظیم شود و آسیبی به جنین نرسد. یکی از مهم ترین دارو هایی که باعث کاهش قند خون می شود انسولین است. انسولین به صورت تزریقی به بدن می رسد. اگر مادر باردار که در هفته 24 تا 28 بارداری قرار دارد به پزشک مراجعه کند، و پزشک تشخیص دهد که مادر به دلیل قند خون بالا (دیابت) باید انسولین مصرف کند. نحوه تزریق انسولین را آموزش خواهد داد. تزریق انسولین خیلی ساده است و از طریق سوزن و یا قلم های مخصوص انجام می شود. یکی دیگر از دارو های دیابت بارداری متفورمین است که به صورت خوراکی به مصرف مادر باردار می رسد. البته که تاثیر گذاری متفورمین خیلی سریع است به طوری که تنها چند دقیقه بعد از تزریق یا استفاده متوجه کاهش فشار خون خواهید بود.

بیشتر بخوانید:  فاویسم چیست؟ چه باید کرد؟

چه عواملی باعث ابتلا دیابت بارداری می شود؟

 

 

عوامل متعددی وجود دارند که موجب ابتلا به دیابت آن هم در دوران بارداری می شود. به همین خاطر ما سعی نمودیم همه این عوامل را برای شما دسته بندی نمودیم تا بتوانید با شناسایی به موقع از ایجاد آن جلوگیری نمایید. هم چنین مانع عوارض ناشی از آن شوید. عواملی که در زیر نوشته شده همگی از عوامل دیابت بارداری هستند:

  •         داشتن فردی مبتلا به دیابت نوع 2 در خانواده
  •         بارداری در سن بالای 25 سال
  •         سابقه به دنیا آوردن نوزاد مرده
  •         بالا بودن قند خون قبل از بارداری (بیش از 100)
  •         داشتن اضافه وزن و چاقی
  •         ابتلا به دیابت در بارداری قبلی
  •         به دنیا آوردن نوزاد با وزن بیش از 4 کیلو گرم

با توجه به چنین مواردی مادری که قصد بچه دار شدن دارد باید قبل از بارداری تمام کنترل های لازم را انجام دهد و مدام قند خون خود را چک کند.

عوارض دیابت بارداری

 

دیابت بارداری عوارض بسیار زیادی برای مادر و کودک دارد. برای مثال عوارضی که در دیابت بارداری گریبانگیر مادر می شود عبارت است از افزایش فشار خون که خود باعث خطرات بسیار زیادی می شود. همچنین از عوارض آن می ‌توان به عفونت های ادراری در نیمه دوم بارداری اشاره کرد. البته دیابت بارداری با عکس پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس نیز می شود. اما همان طور که گفته شد دیابت بارداری بر روی جنین هم تاثیر گذار است. یکی از مهم ترین تاثیرات دیابت بارداری بر جنین افت قند خون به وسیله مصرف زیاد دارو ها است. هم چنین می ‌توان به افزایش رشد کودک که می ‌تواند زایمان سختی را هم در پی داشته باشد اشاره کرد. بنابراین باید چنین وضعیتی را کنترل کرد تو به نحوی مانع این عوارض شد.

بیشتر بخوانید:  درباره مراقبت های روزانه انواع پوست بیش تر بدانید

کنترل قند خون در بارداری

 

برای اینکه شما عزیزان بارداری موفقی داشته باشید و کودک شما به اندازه طبیعی رشد کند باید مدام قند خون خود را کنترل کنید. کنترل قند خون فقط به دوران بارداری محدود نمی شود بلکه قبل از بارداری هم باید کنترل شود. برای کنترل قند خون باید از وسیله ای به نام گلوکومتر استفاده شود. سعی کنید هر روز ناشتا قند خون خود را اندازه بگیرید و در یک تقویم یادداشت کنید. هم چنین برای کنترل قند خون بهتر است تغذیه خود را کنترل کنید و مصرف شیرینی جات مثل مربا و عسل و خرما را به حداقل برسانید. هم چنین سعی کنید ورزش های هوازی به خصوص پیاده روی را به صورت روزانه و یا یک روز در میان انجام دهید. البته که رژیم غذایی شما باید متناسب با وضعیت تان باشد. سعی کنید وعده های غذایی خود را افزایش دهید و مقدار غذا را کمتر کنید. اما از مصرف سبزیجات و لبنیات غافل نشوید.