طب سنتی یا مدرن؟ مقایسه اثر بخشی طب سنتی و پزشکی مدرن
طب سنتی یا مدرن؟ مقایسه اثر بخشی طب سنتی و پزشکی مدرن

انسان از زمان پیدایش تا به امروز همواره در تلاش بوده تا از جان و سلامت خود محافظ کند. طبق داده‌های بدست آمده و مطالعات تاریخی انجام گرفته، استفاده از مواد طبیعی به عنوان دارو به حدود 60000 سال پیش باز می‌گردد و ریشه‌ای طولانی دارد. این دانش نسل به نسل منتقل شده و بسته به منطقه زندگی تکامل یافته است که امروزه آن را با نام طب سنتی می‌شناسیم. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) طب سنتی مجموع دانش، مهارت و شیوه‌های مبتنی بر نظریه‌ها، باورها و تجربیات بومی فرهنگ‌های مختلف در سراسر دنیاست که از آن برای پیشگیری، تشخیص، بهبود یا درمان بیماری های جسمی و روانی استفاده می‌کنند.

با گذشت زمان طب سنتی دچار چالش‌های مختلفی شده است. به طور مثال با پیدایش یک ویروس یا بیماری جدید، طب سنتی جواب آماده‌ای برای آن ندارد و به همین دلیل روش‌های علمی مورد بررسی قرار گرفت که در دنیای پزشکی تاثیر پذیری بیشتری داشته باشند. در اوایل قرن 18 روش جدیدی از پزشکی مبتنی بر علم، شواهد بالینی و ارزیابی علمی شکوفا شد که امروز نام طب مدرن را به خود گرفته است. طب مدرن بر اساس آزمایش‌های مختلف بر روی بیماران بوجود آمد تا مشخص کند کدام دارو یا روش پزشکی به بهترین وجه با برخی از بیماری‌ها مقابله می‌کند.

پس از آشنایی با این دو طب شاید برای شما سوال ایجاد شده باشد که طب سنتی بهتر است یا مدرن؟ در ادامه با داروخانه اینترنتی داروبیار همراه باشید چراکه به نقاط قوت و ضعف هر کدام خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:  چه غذاهایی با داروها تداخل دارند؟

مقایسه اثربخشی طب سنتی و مدرن

همانطور که ذکر شد طب سنتی مجموعه‌‌ای از دانش، مهارت و شیوه‌هایی بر پایه نظریه ، باورها و تجربیات مردم بومی است که گذشتگان به نسل‌های بعد از خود منتقل کرده‌اند. طب سنتی شاید بتواند برخی از بیماری‌ها را درمان کند اما هیچ وقت دلیلی علمی پشت آن روش درمانی وجود نخواهد داشت زیرا پایه اصلی این روش، تنها تجربیات مردم گذشته است؛ مانند استفاده از گیاهان خاص برای درمان برخی بیماری های یا استفاده از مواد طبیعی و سنگ ها مانند سنگ فیروزه برای پیشگیری و درمان. اما طب مدرن با استفاده از داده‌های علمی و انجام آزمایش‌های بالینی به وجود آمده و تاثیر پذیری بهتری بر روی بیماری‌ها خواهد داشت.

مدت زمان درمان و سودمندی روش

طب مدرن بر اساس مدل واقعی آزمایشی بر روی بیماران به وجود آمد تا نشان دهد هر بیماری دقیقا با کدام روش درمان بهبود پیدا می‌کند؛ این امر نشان می‌دهد طب مدرن در تعیین تشخیص و نحوه درمان بیماری‌ها دقیق تر عمل می‌کند. تشخیص دقیق بیماری با کمک طب مدرن، باعث می‌شود در زمان صرفه جویی شده و بیمار سریعا داروهای مورد نیاز را دریافت کند تا بیماری در بدن او رشد بیشتری نداشته باشد. از سمت دیگر طب سنتی مبتنی بر تجربیاتی است که به‌طور ارثی منتقل شده‌اند، پس طبیعی است که همه جوانب یک بیماری را شامل نشوند. زمانی که بیمار از داروهای گیاهی یا طب سنتی برای درمان بیماری خود استفاده می‌کند، مشخص نیست درمان اون کی پاسخ دهد و یا حتی نمی‌توان مطمئن بود که آن دارو درمان مناسبی برای بیماری است یا خیر.

بیشتر بخوانید:  چگونه درد گردن را تسکین دهیم

پزشک در حال مقایسه طب سنتی و مدرن

طب سنتی بهتر است یا مدرن؟

طب مدرن بیماری را یک وضعیت بیولوژیکی می بیند که خود را با انواع ناهنجاری‌ها در عملکرد اعضای بدن نشان می‌دهد اما طب سنتی بیماری را بیش از آنچه به چشم می‌آید، در نظر می‌گیرد. طب سنتی علاوه بر بیولوژیک بودن بیماری جنبه های خاصی مانند جنبه روحی، روانی و اجتماعی  فرد مبتلا را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد تا نتیجه نهایی بهتر باشد؛ این چیزی است که پزشکی مدرن اغلب آن را در نظر نمی‌گیرد.

در نتیجه درست است که تاثیر گذاری طب مدرن به شدت بالاست اما جنبه‌ای در بیماری‌ها وجود دارد که طب مدرن از آن غافل شده است و برخی از این جنبه‌ها می‌توانند برای موفقیت درمان یا سلامتی بیمار بسیار مهم باشند؛ اینجاست که طب سنتی جای خالی را پر می‌نماید. سازمان بهداشت جهانی WHO از طریق قوانین و مقررات سختگیرانه اعلام کرده که طب سنتی می‌تواند به عنوان یک گزینه مکمل برای طب مدرن استفاده شود. نمی‌توان گفت کدام روش بهتر است زیرا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اما استفاده از روشی که بر پایه داده‌های علمی باشد و از سمت دیگر وضعیت روحی بیمار را نیز در نظر بگیرد، تاثیر بهتری بر جای خواهد گذاشت.