مقایسه قرص و اسپری تاخیری
قرص تاخیری بهتر است یا اسپری؟

زود انزالی یکی از مهم ترین اختلالات جنسی در مردان است که می تواند مشکلات زیادی در رابطه زناشویی ایجاد کند. در این مقاله از داروبیار قصد داریم به بررسی اینکه قرص تاخیری بهتر است یا اسپری تاخیری بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

متاسفانه دلیل اصلی این اختلال مشخص نشده است اما موارد متعدد برای درمان این اختلال ذکر شده است که افراد به راحتی می توانند از آنها استفاده کنند و از رابطه خود لذت ببرند. یکی از این درمان ها که برای زود انزالی معرفی شده است استفاده از قرص ها و اسپری های تاخیری است که مدت زمان انزال را کاهش میدهند. استفاده از قرص ها و اسپری های تاخیری متداول ترین راه بهبود زود انزالی می باشد این مورد نیاز به تجویز پزشک هم ندارد و در داروخانه ها به راحتی قابل خرید می باشد.

اما اگر شما از افرادی هستید که به این اختلال مبتلا هستید توصیه ما این است که به پزشک مراجعه کنید و با مطرح کردن مشکل خود به دنبال این باشید که با توجه به نوع مشکل شما،  اسپری تاخیری برای شما بهتر است یا قرص تأخیری.  در واقع  بسیاری از افراد مطرح می کنند که از قرص های تاخیری استفاده کنیم یا از اسپری های تاخیری. ما در این مقاله با مقایسه این دو محصول به شما کمک می کنیم بفهمید که آیا قرص تاخیری برای شما بهتر است یا اسپری تاخیری.

اسپری تاخیری

اسپری تاخیری چگونه موجب تاخیر در انزال می شود؟

اسپری تاخیری محصولی است که به صورت مستقیم بر روی آلت تناسلی اثر می گذارد و باعث افزایش زمان انزال در آقایان می شود. انواع  مختلفی  از اسپری در بازار موجود می باشد. و ماده اصلی سازنده آن هم لیدوکائین است که با بی حس کردن آلت مردان زمان انزال  در آن ها را طولانی‌تر می‌کند. برخی از انواع  اسپری های تاخیری دارای حاوی ترکیبات گیاهی و طبیعی هستند که حساسیت را به حداقل می رساند. معرفی انواع اسپری های تاخیری از حوصله ی این مقاله خارج است. اما در ادامه مزایا و مضرات این محصول را مورد بررسی قرار می دهیم.

 مزایای اسپری تاخیری

 اسپری تاخیری در واقع پرطرفدار ترین راه برای درمان موقت زود انزالی است. لذا استفاده از اسپری های تاخیری درمان همیشگی برای شما ایجاد نمی کند تنها به عنوان درمان به عنوان درمان موقت مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول تاثیر سریع و کافی داشته و اگر شما تنها ۱۵ دقیقه یا نیم ساعت قبل از مقاربت با توجه به نوع ترکیبات اسپری از این محصول استفاده کنید می توانند مدت زمان انزال را کاهش دهید. با توجه به اینکه اسپری تأخیری در استعمال  خارجی به کار می‌رود عوارض جانبی زیادی ندارد و اگر به شیوه درست مورد استفاده قرار می‌گیرد، عوارض آن روی پوست و  جذب آن از طریق دهانه رحم به حداقل می رسد. از دیگر ویژگی های اسپری تاخیری  رایحه ی خوش و جذاب است که در آن ها استفاده می شود. برخی از اسپری های تاخیری حاوی ترکیبات گیاهی هستند و حساسیت پوستی را به حداقل می رسانند و مواد مضر آن به شریک جنسی انتقال پیدا نمی کند.

بیشتر بخوانید:  معرفی انواع طعم های کاندوم

مقایسه قرص و اسپری تاخیری

معایب اسپری تاخیری

 با توجه به مزایای زیادی که این اسپری دارد اما استفاده از آن برای مردان می تواند دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد . یکی از مسائلی که همواره در مصرف اسپری تاخیری مشکل ساز است این است که همیشه باید برای نزدیکی از قبل برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید حدود ۱۵ تا نیم ساعت قبل از مقاربت از این اسپری استفاده کنید. اسپری های تاخیری که ترکیبات  آن ها گیاهی است به مدت زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز دارند. آزمایش های انجام شده بر روی اسپری های تاخیری نشان می دهند که حتی آن دسته از اسپری هایی که دوز آنها بالا است نهایتا ۳ تا ۴ دقیقه زمان انزال را افزایش میدهند.

مشکل دیگر در استفاده از اسپری های تاخیری، شست و شوی آلت پس از استفاده  از کاندوم  و همچنین بی حس شدن آلت مردان پس از استفاده از اسپری تاخیری است که لذت مقاربت را کاهش می‌دهد. و صرفاً باعث افزایش زمان انزال و رضایت شریک جنسی می شود. در صورتی که ممکن است خود فرد از رابطه رضایت چندانی نداشته باشد.

عملکرد قرص تاخیری چگونه است؟

 قرص تاخیری هم مانند اسپری تاخیری انواع مختلفی دارد، دو دسته قرص های تاخیری برای درمان زود انزالی مورد استفاده قرار می گیرند. قرص مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و مهارکننده‌های فسفودی‌استر ۵ هستند.

مکانیسم اثر مهارکننده های بازجذب سروتونین

این گروه از داروها دارویی هستند که برای درمان افسردگی طراحی شده اند. این مهار کننده می تواند استرس را با افزایش سروتونین در مغز کاهش دهد. در مورد درمان زود انزالی با قرص ها و اسپری های تاخیری، این گروه از داروها عملکرد بسیار قوی دارند. اما مراقب باشید که این قرص ها عوارض جانبی قابل توجه و شناخته شده ای دارند.

بیشتر بخوانید:  چه موقع باید تست hpv داد؟

در بیشتر افراد، این قرص های بازدارنده بازجذب سروتونین به طور قابل توجهی زمان و تلاش لازم برای رسیدن به ارگاسم را هر بار در طول هر فعالیت جنسی افزایش می دهند. یعنی برخی از قرص های این گروه مانند سرترالین می توانند در درمان زود انزالی بسیار موثر باشند. قرص سرترالین که با نام تجاری Zeloft به فروش می رسد یکی از محبوب ترین قرص های تجویز شده توسط پزشکان است.

تحقیقات بر روی قرص سترالین و انواع دیگر قرص ها و اسپری های تاخیری در این گروه نشان داده است که این قرص ها در صورت مصرف روزانه به مقدار زیاد، علائم زود انزالی را برطرف می کند.

مکانیسم اثر مهارکننده های فسفودی استراز نوع 5

مهارکننده های فسفودیستر نوع 5، مانند سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیلالیس)، در درمان اختلال نعوظ یا ED شهرت جهانی دارند. اما تحقیقات نشان می دهد که این قرص ها در درمان برخی از علائم زود انزالی نیز موثر هستند.
سیلدنافیل با افزایش فشار خون در آلت تناسلی باعث نعوظ در مردان می شود. سیلدنافیل همچنین شروع رابطه جنسی و ماندن در آن وضعیت را بسیار آسان می کند.

تحقیقات نشان داده است که این قرص زمان برانگیختگی جنسی مردان را کوتاه می کند و می تواند به مردان مبتلا به انزال زودرس کمک کند تا پس از مدت کوتاهی رابطه جنسی دوباره تحریک شوند.

مزایای قرص تاخیری

اولین مزیت بزرگ قرص های تاخیری این است که هیچ خطری برای شریک زندگی وجود ندارد و فقط خود مرد را تحت تاثیر قرار می دهد. قرص تاخیری SSRI در صورت استفاده منظم و زیر نظر پزشک و همراه با تمرینات بدنی مرتبط با کنترل انزال می تواند منجر به درمان زود انزالی شود.
قرص های تاخیری با تاثیر بر هورمون های بدن نقش اساسی در درمان زود انزالی دارند. به علاوه استفاده روزانه و منظم از این محصول زمان انزال را در مردان به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برای استفاده از هر نوع قرص تاخیری نیازی به برنامه ریزی برای نزدیکی ندارید و کافی است هر روز دوز مشخصی از این قرص ها را مصرف کنید تا بعد از دو یا سه هفته اثرات خود را نشان دهد. با این حال، مانند اسپری تاخیری، این قرص نیز پس از مصرف تاثیر اولیه ای دارد. اما باز هم این عوامل جواب سوال اصلی ما که آیا قرص بهتر از قرص تاخیری است را حل نمی کند. در زیر به بیان معایب آن نیز می پردازیم.

معایب قرص های تاخیری

در طول دوره مصرف داروهای تاخیری به تغییرات جدید در بدن خود توجه کنید و در صورت بیماری با پزشک خود مشورت کنید.
در این بخش، شایع‌ترین عوارض جانبی قرص‌های تاخیری از دو خانواده مهارکننده‌های PDE-5 و SSRI را ذکر می‌کنیم.
عوارض جانبی رایج خانواده مهارکننده های PDE نوع 5 عبارتند از:

  • سر درد
  • گر گرفتگی
  • گرفتگی بینی
  • اختلال در هضم غذا
  • تغییرات بینایی
  • درد ماهیچه
بیشتر بخوانید:  اسپری تاخیری را کجا بزنیم؟

به خاطر داشته باشید که عوارض جانبی تغییر بینایی در مصرف ویاگرا سه برابر بیشتر از سیالیس است. حدود 3 درصد از افرادی که اسپری و قرص های تأخیری ویاگرا مصرف می کنند تا چند ساعت همه چیز را آبی می بینند.

عوارض جانبی رایج خانواده SSRI عبارتند از:

  • احساس لرزش دست یا اضطراب
  • احساس مریض بودن
  • اختلال در هضم غذا
  • کم اشتهایی و کاهش وزن
  • اسهال
  • تاری دید
  • دهان خشک
  • تعریق بیش از حد
  • به ارگاسم رسیدن بسیار سخت در طول رابطه جنسی یا خود ارضایی
  • اختلال نعوظ در آقایان

این عوارض جانبی با گذشت زمان پیشرفت می کنند و برخی از آنها دائمی هستند، مانند مشکلات جنسی.

قرص تاخیری بهتر است یا اسپری تاخیری؟

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، هر دو محصول دارای مزایا و معایبی هستند که از طریق تجربه مصرف کننده و آزمایش های علمی به دست آمده است. افراد مختلف با عادات روزانه متفاوت و شرایط فیزیکی متفاوت، درمان های متفاوتی را ترجیح می دهند. زمانی که یک مرد تحریک جنسی را تجربه می کند، قرص تاخیری باعث بالا رفتن جریان خون به اعضای تناسلی می شود و این باعث بهبود وضعیت جنسی او می شود.

از طرفی، اسپری تاخیری معمولاً برای کنترل و تأخیر انزال پیش از رابطه استفاده می شود. این اسپری بر روی سطح پوست قرار می گیرد و منجر به کاهش حساسیت نواحی تناسلی می شود. این باعث می شود که مردان بتوانند به شکلی کنترل شده، بدون ایجاد مشکلاتی مانند ناتوانی جنسی، عمل جنسی را انجام دهند.

بنابراین، در پاسخ به قرص تاخیری بهتر است یا اسپری، باید گفت بهترین گزینه بستگی به شرایط جسمی افرادی دارد که از انزال زودرس رنج می برند. اگر شما علاقه دارید که مشکل ناتوانی جنسی خود را درمان کنید، قرص تاخیری می تواند گزینه مناسبی باشد. اگر شما به دنبال کنترل تأخیر انزال هستید، اسپری تاخیری می تواند گزینه بهتری باشد.

با این حال، اسپری تاخیری به عنوان یک داروی بدون نسخه و با عوارض جانبی در بین آقایان محبوبیت بیشتری دارد. اما این محبوبیت دلیل بر برتری اسپری تاخیری نیست. زیرا قرص تاخیری ممکن است برای برخی از افرادی که اسپری را ترجیح می دهند موثرتر باشد. پس بهتر است برای انتخاب بهترین روش با پزشک متخصص مشورت کنید.