برای درمان عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست
برای درمان عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست

 

آنتی بیوتیک ها به آن دسته از دارو های شیمیایی گفته می شود که از میکروارگانیسم های زنده به دست می آیند و معمولا انواع بیماری های عفونی را از بین می برند. اما این نکته بسیار مهم و ضروری است که مصرف خودسرانه و نا بجای دارو ها مخصوصا آنتی بیوتیک ها می تواند عواقب خطرناکی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر با داروبیار همراه باشید

میکروب ها این توانایی را دارند که خود را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم سازی نمایند و این مقاومت را به نسل های بعدی خود نیز انتقال دهند. این اتفاق سبب می شود که هیچ دارویی بر روی میکروب ها تاثیر نمی گذارد، به همین علت باید از خوردن دارو های آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه یا در موارد غیر ضروری خودداری نمود. زیرا در موارد خاص دیگر کارایی نخواهند داشت.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای نمایید اسن است که آنتی بیوتیک ها بر روی عفونت های ویروسی بی تاثیر اند و هیچ کار درمانی ای بر روی ویروس ها انجام نمی دهند. بنابراین برای درمان عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. مانند سرما خوردگی ها و انواع آنفولانزا.

البته در برخی مواقع که افراد سیستم دفاع بدنیشان بر اثر سرما خوردگی یا آنفولانزای طولانی پایین آمده، آنتی بیوتیک تجویز می شود. مصرف این آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت های ثانویه ناشی از باکتری ها می باشد که وضع مریض بدتر از وضع موجود نشود. به طور معمول افرادی که روند بهبود سرما خوردگی و آنفولانزا را به خوبی طی می کنند نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و بعد از یک تا دو هفته استراحت و تقویت بدنشان بدون نیاز هیچ داروی خاصی بهبود می یابند. فقط دارو های ضد التهاب و مسکن برای آن ها تجویز می شود.

بیشتر بخوانید:  عواملی که به ستون فقرات شما آسیب میرساند

برای درمان عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و توصیه به دیگران

یکی از مواردی که در بین افراد بسیار عادی شده این است که به راحتی با کوچک ترین علائمی به مصرف آنتی بیوتیک روی می آورد و بدتر از آن این که مصرف آن را به فرد دیگر نیز توصیه می نماید. این امر یکی از اشتباه ترین اتفاقاتی است که پزشکان از آن گلایه دارند. زیرا چگونگی مصرف آنتی بیوتیک و نوع آنتی بیوتیکی که با توجه به میکروب خاص تجویز می شود، بسیار مهم و نیازمند تخصص ویژه ای می باشد.

این که فردی با توصیه دوست یا همکار یا خانواده اش به مصرف آنتی بیوتیک بپردازد باعث می شود که درمان بیماری را با اختلال مواجه سازد و میکروب ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم نماید. زیرا همانطور که قبلا نیز گفته شد هر آنتی بیوتیک برای میکروب خاصی شناسایی و تجویز می شود.

عواقب مصرف نا درست آنتی بیوتیک

مصرف هر ماده ای به صورت نا درست و غیر اصولی می تواند عواقب خطرناکی را برای فرد مصرف کننده داشته باشد. مصرف بی رویه و نادرست انواع آنتی بیوتیک ها نیز مخصوصا در کودکان و نوجوانان که بیماری های سرما خوردگی و آنفولانزا را بیشتر تجربه می نمایند می تواند باعث ایجاد چاقی های مزمن در بزرگسالی شود. همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها در میزان زیاد و غیر ضروری باعث می شود که میکروب های مفیدی که در دستگاه گوارش وجود دارند نیز از بین بروند و باعث بروز بیماری های جدید در فرد شوند.

برای درمان عفونت های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست

توصیه اغلب پزشکان و متخصصان این است که مصرف آنتی بیوتیک ها را حتما زیر نظر پزشکان شروع و به پایان برسانند و حتما دارو ها را سر وقت تعیین شده مصرف نمایند. حتما از پزشکتان یا دکتر دارو ساز داروخانه در خصوص مصرف آنتی بیوتیک ها سوالات زیر را بپرسید:

  1. باید قبل یا بعد از غذا مصرف شود؟
  2. با چه دارو هایی تداخل دارد؟
  3. اگر در حال حاضر در حال مصرف دارویی هستید حتما اعلام نمایید.
  4. اگر حساسیت دارویی خاصی دارید حتما اعلام نمایید.
  5. این آنتی بیوتیک چه عوارضی می تواند داشته باشد؟ در مواجهه به عوارض چه عکس العملی انجام دهید؟
  6. اگر باردار یا شیرده هستید حتما اعلام نمایید.
بیشتر بخوانید:  انواع داروی آسم و نحوه اثر گذاری آن ها

بخاطر داشته باشید که مصرف خودسرانه هر دارویی مخصوصا آنتی بیوتیک ها عوارض جبران ناپذیری را برای بدن به همراه خواهد داشت و پزشکان با توجه به عواملی مانند سن، سابقه بیمار، نوع میکروب، محل تجمع میکروب و … نوع خاصی از آنتی بیوتیک را تجویز می نماید.