واکسن دوز بوستر چی بزنیم؟
واکسن دوز بوستر چی بزنیم؟

با جهش‌های متعدد ویروس کرونا، تنها تزریق دز اول یا دز دوم واکنس کافی نخواهد بود و همه افراد باید دوز بوستر یا دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نمایند. با زدن دوز بوستر خطر مرگ یا بیماری شدید تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند اما بدن هنوز هم زمینه دریافت بیماری را دارد؛ پس کماکان باید فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک را رعایت کنید. اما شاید برای شما سوال ایجاد شود که واکسن دوز بوستر چی بزنیم؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با داروخانه آنلاین داروبیار همراه باشید.

چه کسانی باید دوز بوستر را جدی بگیرند؟

تزریق دوز سوم یا دوز بوستر به تمامی افراد توصیه می‌شود اما سه گروه، باید تزریق این دز را از سایر افراد جدی‌تر بگیرند زیرا خطر ابتلا آن‌ها به ویروس کرونا بیشتر است.

  •         افراد بالای 60 سال که 4 ماه از تزریق دز دوم ( واکسن سینوفارم و برکت) آن‌ها گذشته است.
  •         اعضای کادر درمان که شش ماه از تزریق دز دوم آن‌ها سپری شده است.
  •         افراد چار نقص یا بیماری‌های خاص که شش ماه از آخرین واکسن آن‌ها گذشته است.

واکسن دوز بوستر چی بزنیم؟ در حال زدن واکسن

پزشکان تزریق چه واکسنی را برای دز دوم توصیه می‌کنند؟

اُمیکرون از جمله جدیدترین جهش‌های ویروس کرونا است که با سرعت انتقال بالا، از بدن فردی به فرد دیگری منتقل شده و اشخاص زیادی را درگیر می‌کند. اگر پیش از ابتلا بدن دوز بوستر را دریافت کرده باشد، این بیماری مانند یک سرماخوردگی خواهد بود و احتمال مرگ را تا حد قبل توجهی کم می‌کند. شاید تصور کنید که دوز سوم واکسن باید مشابه واکسن سری اول یا دوم باشد اما در حقیقت اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید:  خواص سیب ترش

مطالعات زیادی در این رابطه انجام نگرفته است زیرا تهدیدات وارد شده از سمت کرونا هر روز رنگی تازه به خود می‌گیرد اما پزشکان معتقدند می‌توان دوز سوم واکسن را متفاوت از دز دوم و اول دریافت کرد. به طور مثال اگر دز اول و دوم شما از نوع فایزر است، می‌توانید برای دز سوم از واکسن آسترازنکا استفاده کنید تا سطح ایمنی بدن افزایش یابد. با توجه به اعلام سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی آمریکا، امکان ترکیب برندهای مختلف وجود دارد و می‌توان دوز بوستر را از بین واکسن‌های قوی‌تر دریافت کرد.

به نقل از گزارش روزنامه شهروند و طبق گفته رئیس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران “آن‌هایی که دوز اول و دوم واکسن را سینوفارم دریافت کرده‌اند بهتر است دوز سوم را سینوفارم بزنند، اما اگر واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک زده‌اید بهتر است دوز سوم یا بوستر آن را واکسن دیگری تزریق کنید.”

در گزارش ایرنا، به این موضوع اشاره شده است که آمیتیس رمضانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز همین توصیه را به افراد کرده است. ” بعضی واکسن‌ها مانند سینوفارم، بهارات و برکت از نوع واکسن‌های غیر فعال هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در دو دوز اول این واکسن را زده‌اند، بهتر است که برای دور سوم نیز از همین واکسن تزریق کنند. زیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دو دوز برای این واکسن  کافی نیست و در واقع باید گفت این واکسن‌ها سه دوزه هستند و در واقع کسی که واکسن سینوفارم را در دوز اول و دو م دریافت کرده است بهتر این است که باز هم سینوفارم بگیرد.

تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا را توصیه نمی‌کنیم و این موضوع نه تنها در کشور ما، بلکه کشورهای دیگر هم موافق با تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا نیستند. چراکه واکسن‌هایی که بر پایه وکتور آدنوویروس هستند نباید خیلی تکرار شوند. “

مرد در حال تزر یق واکسن دوز سوم یا بوستر بیماری کویید 19

وی در همین راستا توضیح کامل‌تری ارائه داده‌اند:

” زمانی که آدنوویروس بیش از حد وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن از کرونا ویروس به سمت آدنوویروس منحرف می‌کند و مفهوم آن این است که با تکرار آسترازنکا، سیستم ایمنی بدن بیشتر روی آدنوویروس متمرکز می‌شود تا کرونا، بنابراین آنتی‌بادی خیلی خوبی ایجاد نمی‌شود. پس با این اتفاق عوارض جانبی زیاد خواهد شد و سیستم ایمنی از کرونا به سمت آدنوویروس منحرف می‌شود. با تغییر نوع واکسن، هم پاسخ ایمنی بهتر می‌شود و هم آن مشکلات و عوارضی گفته شده ایجاد نمی‌شود. در همین راستا در کشور ما هم مردم می‌توانند از سینوفارم و واکسن بوستر پلاس پاستور که نوع‌ پروتئینی خوبی دارد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:  ‌این داروها را با شکم خالی نخورید

در حال حاضر این دو واکسن بهترین واکسن‌هایی هستند که به عنوان دُز بوستر می‌توانیم توصیه کنیم. همچنین دوز بوستر پاستور بهتر از سینوفارم خواهد بود، اما با توجه به اینکه در حال حاضر حجم تولید ما خیلی بالا نیست، بنابراین برای عموم مردم که آسترازنکا زده‌اند و خیلی شغل‌های پرخطر ندارند، همان سینوفارم به عنوان دُز سوم کافی است.”