الگوی سالم تغذیه در شرایط امروز چیست
الگوی سالم تغذیه در شرایط امروز چیست

 

داروخانه آنلاین داروبیار امروز در مورد الگوی سالم تغذیه در شرایط با یک دیگر صحبت می کنیم و به مواد مورد نیاز می پردازیم . لازم به ذکر است که بدن انسان به مقدار معینی کربوهیدرات ، پروتئین،  ویتامین،  چربی، مواد معدنی و آب نیاز دارد و این مواد باید به صورت روزانه کنترل شوند در غیر این صورت کمبود و یا زیاد روی در مصرف هر کدام ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد پس با ما همراه باشید.  قطعا می دانید که کربوهیدرات همان قند است که انرژی مورد نیاز انسان را برای فعالیت روزانه تامین می کند و نبود آن قطعا اختلال هایی در زندگی روزمره ایجاد می  کند. کربوهیدرات در بدن ذخیره می شود تا در صورت نیاز از ماهیچه و یا کبد آزاد شوند و انرژی برای فرد تولید کنند اما باید حواستان باشد که اگر میزان این کربوهیدرات های ذخیره شده که به آن گلیکوژن می گویند بیش از حد باشد به چربی تبدیل می شود و قطعا می دانید چربی اضافه چه عوارضی دارد.

الگوی سالم تغذیه و نقش چربی در زندگی انسان

چربی نیز انرژی مورد نیاز را تامین می کند و موجب ایجاد گرما در بدن انسان می شود و مصرف ویتامین هایی هم چون A, D, E , K را راحت تر می کند. باید خدمتتان عرض کنیم به ازای هر گرم چربی ۹ کیلو گرم انرژی تولید می شود. شایان ذکر است که این چربی ها به بافت چربی تبدیل می شوند و در صورت زیاد تر شدن دور قلب و دیگر اعضای را احاطه می کنند و مشکلات زیادی را ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید:  عوارض گلوتامین را بیشتر بشناسید

الگوی سالم تغذیه در شرایط امروز چیست

پروتئین از دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن است. پروتئین موجب رشد،  ترمیم و محافظت از بافت های ماهیچه ای می شود. لازم به ذکر است که در ازای یک گرم پروتئین ۴ کیلو گرم تولید می شود ‌و به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت. قطعا می دانید که گوشت قرمز  معدن پروتئین است و افراد گیاه خوار نیز باید به این موضوع توجه کنند و پروتئین مورد نیاز بدن خود را به گونه ای تامین کنند.

از ویتامین ها غافل نشوید

مصرف هیچ کدام از ویتامین ها را نمی توان نادیده گرفت. برای مثال ویتامین سی یکی از  ضروری ترین ویتامینها است که کمبود آن بیماری پوستی،  خونریزی لثه، پوسیدگی دندان ، درد مفاصل،  آنمی، اسکوروی،  کبودی بدون علت، دیر خوب شدن زخم ها و نازک شدت ناخن ها اشاره کرد.  اگر نمی خواهید با کمبود ویتامین سی مواجه شوید می توانید از کلم بروکلی، فلفل دلمه ای،  انبه ، آناناس، پرتقال،  کیوی ، توت فرنگی،  گوجه فرنگی،  زعفران و سیب زمینی شیرین استفاده کنید و نیاز هر روز خود را تامین کنید.  ویتامین آ از دیگر ویتامین های ضروری است که برای وضوح دید بسیار ضروری است و می توانید آن را در هویج،  برنج و دیگر خوراکی ها پیدا کنید.  لازم به ذکر است که ویتامین ب انواع مختلفی دارد.  ویتامین ب ۳، ب ۶، ب ۷ و ب ۱۲ از جمله ویتامین های ضروری هستند که موجب بهبود  عملکرد دستگاه گوارش می شوند و از بروز آلزایمر جلوگیری می کنند.  بهبود  دیابت ، نازایی ، آسم و تنظیم هورمون ها از دیگر کارهایی است که این ویتامین ها می کنند. قطعا همه ی شما از اهمیت ویتامین دی در بدن خبر دارید و می دانید که این ویتامین از چه راه هایی تامین می شود.

بیشتر بخوانید:  خطر نارسایی قلبی در چه مردانی بیشتر است؟

الگوی سالم تغذیه در شرایط امروز چیست

آب بنوشید

برای داشتن الگوی سالم تغذیه، هر فرد باید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشد. این آب به شما کمک می کند که تمام سموم موجود در  بدن خود را دفع کنید. قطعا می دانید که این روز ها با توجه به میزان آلودگی ها آب می تواند کمک شایانی به بشر کند. علاوه بر این ها مصرف مکرر آب از یبوست جلوگیری می کند.  پس اگر می خواهید سالم زندگی کنید آب بنوشید و از مواد غذایی سالم و طبیعی استفاده کنید و هم چنین از ورزش غافل نشوید در بخش های قبلی خدمتتان عرض کردیم که زیاد شدن تمام این مواد ضروری نیز همیشه به نفع شما نیست و شما باید از طریق ورزش مازاد آن ها را از بون خود خارج کنید تا زندگی سالم تری داشته باشید.