نحوه مصرف مولتی ویتامین، خواص و عوارض مولتی ویتامین ها
نحوه مصرف مولتی ویتامین، خواص و عوارض مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ‌ها، روش مصرف و عوارض جانبی آن‌ها

بدن انسان به صورت طبیعی ویتامین‌های مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت می‌کند و پس از ورود این ویتامین‌ها به بدن، هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در کارکرد اعضای مختلف ایفا خواهند کرد. در صورت کمبود یک ماده معدنی و یا یک ویتامین، برخی از عملکردهای بدن دچار اخلال خواهد شد و یا عوارض دیگری مانند افسردگی و بد خلقی بر جای می‌گذارد. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن، افراد زیادی ترجیح می‌دهند از مولتی ویتامین‌ ها استفاده کنند.

همانطور که از اسم مولتی ویتامین ها پیدا است، به مکمل‌هایی گفته می‌شوند که در ترکیب خود انواع ویتامین و مواد معدنی را جای داده و کمبودهای موجود در برنامه غذایی را برطرف می‌سازند. مصرف این مولتی ویتامین‌ها به بانوان باردار و افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، توصیه می‌شود. با وجود برندهای مختلف موجود در بازار، ترکیبات متنوعی از قرص مولتی ویتامین هم وجود دارد و هر شخص بسته به ویتامین‌های موجود در یک مکمل، می‌تواند انتخاب کند که کدام برند برای او مناسب‌تر است.

زن در حال استفاده از مولتی ویتامین - جعبه مولتی ویتامین در دست

 اما آیا می‌توان خودسرانه و بدون تجویز پزشک به مصرف مولتی ویتامین‌ها روی آورد؟ خیر. از آنجایی که میزان دز مصرفی، بسته به شرایط بدن و وزن هر فرد متفاوت خواهد بود، حتما باید پیش از خریداری مولتی ویتامین با پزشک صحبت کنید. پزشک تمامی شرایط بدنی و بیماری‌های زمینه‌ای را بررسی کرده و با توجه به تشخیص خود، مولتی ویتامینی با کمترین عوارض ممکن برای شما تجویز خواهد کرد. مولتی ویتامین‌ها تحت استانداردهای برندهای مختلف ایرانی و خارجی ساخته شده و هر کدام از آن‌ها با هدف خاصی تولید می‌شوند؛ به طور مثال یک مولتی ویتامین می‌تواند برای افزایش وزن و دیگری برای جلوگیری از ریزش مو مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید:  کپسول امگا ۳ او پی دی فارما چگونه مصرف می شود؟

روش مصرف مولتی ویتامین‌ ها

مصرف مولتی ویتامین را با دستور پزشک و با توجه به راهنمای نوشته شده بر روی جعبه آن آغاز کنید. چنانچه دز مصرفی شما بیشتر از میزان نیاز بدن باشد، ممکن است علائم مختلفی از خود نشان دهد و برای پیش گیری از بروز هر گونه مشکلی، بهترین راه مشورت با پزشک و عمل به توصیه ایشان است. برای جذب بهتر مولتی ویتامین‌ها، آن‌ها را با یک لیوان کامل آب میل کنید تا به بهترین شکل ممکن جذب بدن شوند. اگر مولتی ویتامینی که خریداری کرده‌اید به صورت قرص زیر زبانی است، صبر کنید تا کاملا باز شود.

دو مولتی ویتامین مختلف را با یکدیگر مصرف نکنید مگر اینکه پزشک تحت شرایط خاصی، به شما این پیشنهاد را داده باشد. استفاده از دو مولتی ویتامین مشابه، می‌تواند باعث افزایش سطح ویتامین بدن و عوارض جانبی آن‌ها شود. دوره‌های مصرف خود را منظم پی گیری کنید و دائما آن را قطع و وصل نکنید. اگر تصمیم دارید نتیجه استفاده از مولتی ویتامین‌ها را در کمترین زمان ممکن مشاهده کنید، دوره مصرف خود را با نظم کامل پیش برید تا تاثیر آن را مشاهده نمایید.

نکته‌ای دیگری که باید به آن توجه کنید، عدم استفاده از مولتی ویتامین‌ها با فرآورده‌های لبناتی است. مصرف یک قرص مولتی ویتامین به همراه شیر توصیه نمی‌شود زیرا کلسیم موجود در شیر، می‌تواند فرآیند جذب مولتی ویتامین‌ها توسط بدن را با مشکل روبه‌رو کند و نتوانید نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

میوه های مختلف به عنوان مولتی ویتامین، موز، کیوی، سیب، پرتقال، لیمو، گلابی، لیوان آب پرتقال

عوارض جانبی مولتی ویتامین ها

زمانی که برای تهیه مولتی ویتامین‌ها به پزشک یا داروخانه مراجعه کردید، حتما در مورد تداخل‌های دارویی آن مکمل با سایر داروهای دیگر اطلاعات کسب کنید. به طور مثال داروهای فشار خون یا آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا با مولتی ویتامین‌ها رابطه خوبی نداشته و نباید به صورت همزمان از آن‌ها استفاده نمایید. اطلاعات کاملی از داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک قرار دهید تا تداخلی با مکمل تجویز شده پیدا نکند.

بیشتر بخوانید:  مشخصات روی بسته بندی و جلد کاندوم چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

مولتی ویتامین‌ها عوارض خاصی با خود به همراه نخواهند داشت اما اگر پس از مصرف دچار مشکل تنفسی یا گلو درد شدید، حتما به اورژانس مراجعه نمایید. بدن برخی از افراد ممکن است نسبت به ترکیبات موجود در مولتی ویتامین‌ها از خود واکنش منفی نشان دهند و برای رفع آن‌ها، در سریع‌ترین زمان ممکن باید به پزشک مراجعه کرد.

اصلی ترین عوارض مولتی ویتامین

مولتی ویتامین‌ها عوارض خاصی ندارند اما بسته به شرایط بدن و بیماری‌های زمینه‌ای، احتمال بروز این عوارض وجود دارد:

  •        درد معده
  •        مشکلات تنفسی
  •        درد قفسه سینه
  •        سردردهای مکرر
  •        استفراغ و اسهال
  •        کاهش اشتها
  •        ریزش مو
  •        درد عضلانی
  •        مشکلات پوستی

علاوه بر این عوارض، در صورت استفاده بیش از حد از مولتی ویتامین‌ها دردهای دیگری مانند کمر درد، سر دردهای شدید و … به سراغ شما خواهد آمد؛ به همین دلیل بهترین کار مشورت با یک پزشک برای استفاده از مولتی ویتامین ها است.

برای خرید انواع مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین ‌های ایرانی و خارجی با بهترین قیمت و کیفیت بالا، می‌توانید به داروخانه آنلاین داروبیار مراجعه کنید و سفارش خود را در چند ثانیه و به راحتی ثبت نمایید. تمامی محصولات ارائه شده در وب‌سایت دارای کیفیت بالایی بوده و می‌توانند به شما کمک کنند بدنی سالم‌تر داشته باشید.