چگونه عوارض مصرف مکمل های بدنسازی را به حداقل برسانیم
عوارض مکمل های بدنسازی

بدنسازان از مکمل‌های مختلفی برای افزایش حجم، بالا بردن انرژی بدن و حفظ عضلات شکل گرفته خود استفاده می‌کنند. مکمل های بدنسازی به صورت پودر، قرص و کپسول عرضه می‌شود که اثرات مفید آن‌ها سبب شده مربیان و ورزشکاران زیادی از آن‌ها کمک بگیرند. در حالی که این مکمل‌ها می‌توانند نقش بسیار بزرگی در ساخت عضلات ایفا می‌کنند، ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع و ناهنجاری‌های قلبی نیز به همراه داشته باشد. در این مقاله به عوارض مصرف مکمل‌ها و اینکه چگونه عوارض مکمل های بدنسازی را به حداقل برسانیم اشاره خواهیم کرد.

معرفی مکمل های بدنسازی

ورزشکاران برای کمک به بهبود عملکرد ورزشی و تامین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام حرکات سنگین، مکمل‌های بدنسازی را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند که ترکیبات و میزان استفاده از آن برای هر فردی متفاوت خواهد بود. اغلب مکمل‌های بدنسازی حاوی ترکیبی از مواد هستند که انرژی و تمرکز را افزایش می‌دهند. ترکیبات رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بتا آلانین
  • کافئین
  • سیترولین
  • تیروزین
  • تورین
  • کراتین
  • نیاسین

چگونه عوارض مصرف مکمل های بدنسازی را به حداقل برسانیم

عوارض مکمل بدنسازی

اگر به میزان دز مناسب دقت شود، بعید است عوارضی از مکمل‌های بدنسازی مشاهده کنید اما در صورت استفاده غلط یا بیش از حد، امکان بروز برخی از عوارض وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که این عوارض خفیف بوده و برای مدت زمان کوتاهی اثر منفی خود را نشان می‌دهند. حالت تهوع، واکنش های پوستی و ناهنجاری های قلبی از جمله شایع‌ترین عوارض مکمل‌های بدنسازی هستند که ممکن است در بدن برخی از افراد مشاهده شود.

عوارض مکمل های بدنسازی حاوی کافئین

یکی از عناصر اصلی مکمل‌ها، کافئین است. کافئین از اتصال آدنوزین به گیرنده‌های مغزی جلوگیری کرده که این کار منجر به فعالیت عصبی بیشتر می شود و در نتیجه آن فرد احساس هوشیاری و انرژی بیشتری پیدا می‌کند. با وجود فواید بی شمار کافئین، مصرف آن در اواخر بعد از ظهر یا در ساعات اولیه شب احتمالا منجر به مشکلات خواب برای برخی افراد شود. علاوه بر آن کافئین بیش از حد، می‌تواند باعث اضطراب، ضربان قلب سریعتر برای برخی افراد شود؛ در نتیجه کسانی که به کافئین حساس هستند، باید این موضوع را با پزشک مطرح کرده تا مکملی بدون کافئین به آن‌ها معرفی کند.

بیشتر بخوانید:  نحوه مصرف پروتئین وی با آب

با این وجود، کافئین دارای چندین عوارض جانبی است، به خصوص اگر بیش از حد مصرف کنید که عبارتند از:

  • بی خوابی
  • حالت تهوع
  • افزایش ضربان قلب
  • سردرد
  • اضطراب و بی قراری

راه های کاهش عوارض مکمل کافئین

شما کافئین را در بیشتر مکمل های قبل از تمرین خواهید یافت، اما این محرک می تواند باعث عصبانیت، اضطراب و افزایش ضربان قلب شود. اگر عوارض جانبی را تجربه کردید، دوز کمتری را امتحان کنید تا ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد.

عوارض مکمل های بدنسازی حاوی کراتین

یکی دیگر از ترکیبات محبوب مکمل‌ها، کراتین است که توسط ورزشکاران زیادی استفاده می‌شود. ممکن است کراتین باعث احتباس آب و نفخ شود؛ با این حال مطالعات نشان می‌دهد که این عوارض تنها در چند روز اول مصرف کراتین رخ داده و بعید است که در طولانی مدت ادامه یابد.

راه های کاهش عوارض مکمل کراتین

ساده ترین راه برای جلوگیری از عوارض جانبی خفیف کراتین، مصرف دوزهای روزانه کمتر به جای انجام مرحله بارگیری است.

عوارض مکمل های بدنسازی حاوی نیاسین

برخی از مکمل‌ها در ساختار خود نیاسین دارند که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود. مصرف نیاسین می‌تواند منجر به گشاد شدن رگ های خونی کوچک شود که نتیجه آن برافروختگی پوست صورت یا بازو خواهد بود. در دوزهای بالای 500 میلی گرم یا بیشتر، می تواند باعث هجوم خون به سطح پوست شما شود و در نتیجه لکه های قرمز ایجاد شود.

راه های کاهش عوارض

نگه داشتن دوز نیاسین خود را به کمتر از 500 میلی گرم، اجتناب از دوش آب گرم بلافاصله پس از مصرف نیاسین، یا مصرف آسپرین یا ایبوپروفن قبل از مصرف مکمل نیز ممکن است به جلوگیری از ترشح نیاسین کمک کند. از طرف دیگر، می توانید با بررسی مواد تشکیل دهنده روی برچسب، محصولات بدون نیاسین خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:  آیا پروتئین وی برای کلیه ضرر دارد؟

چگونه عوارض مکمل های بدنسازی را کم کنیم؟

ورزشکاران می‌توانند با مصرف به اندازه مکمل های بدنسازی عوارض ناشی از آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. مصرف به اندازه مکمل های بدنسازی، انرژی مورد نیاز را به بدن شما منتقل خواهد کرد و عوارضی از خود بر جای نمی‌گذارد. تحقیقات در مورد عادات ورزشکاران در مورد مکمل‌های بدنسازی نشان داد که 14 درصد از افراد دو دز یا بیشتر مصرف می‌کنند، در حالی که 18 درصد از افراد بیش از یک بار در روز از مکمل‌ها استفاده می‌کنند. برای کاهش برخی از عوارض جانبی، باید مقدار نامناسب مکمل‌ها کاهش یابد.

چگونه عوارض مصرف مکمل های بدنسازی را به حداقل برسانیم

اگر فردی در شروع استفاده از مکمل های بدنسازی، مشکلات گوارشی را تجربه کند، بهتر است به دنبال یک جایگزین مناسب برای مکمل خود باشد که در آن محرک‌های قوی مانند کافئین و بی کربنات سدیم وجود نداشته باشد. اگر به استفاده از همان مکمل اصرار دارند، می‌توانند دز مصرفی آن را کاهش دهند تا مشکلات گوارشی بوجود نیاید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بی‌خوابی، بهتر است مکمل در ساعات ابتدایی روز به خصوص صبح مصرف شود تا اثر آن تا قبل از خواب از بین برود.

چنانچه فردی بخواهد به طور کلی مصرف مکمل‌های بدنسازی را متوقف کند، می‌تواند ترکیبات ضروری از جمله کراتین و بتا آلانین را در غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ پیدا کند. همچنین ممکن است فرد با تمرکز بر رژیم غذایی، تمرین خود را بدون استفاده از مکمل پیش ببرد. کارشناسان بهداشت پیشنهاد می‌کنند:

  • دو ساعت پس از تمرین یک وعده غذایی میل کنید.
  • خوردن تنقلاتی که شامل کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین می‌شوند را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • هیدراته ماندن قبل و در طول تمرین را جدی بگیرید.
  • خوردن یک وعده غذایی متعادل بعد از تمرین، ترجیحا حاوی پروتئین می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:  علت جوش زدن بعد از مصرف کراتین چیست ؟

فراموش نکنید افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند، دارو مصرف می‌کنند یا کسانی که عوارض جانبی این مکمل‌ها را تجربه می‌کنند، باید از یک پزشک مشاوره بگیرند تا مکمل مناسب برای آن‌ها پیدا شود. پزشکان با در نظر گرفتن شرایط شما بهترین مکمل را خدمتتان معرفی خواهد کرد. برای اینکه خیالتان بابت اصل بودن یک مکمل و کیفیت بالای آن راحت شود، می‌توانید خرید خود را از داروخانه آنلاین داروبیار انجام دهید تا مکمل مورد نظر شما با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار گیرد.