علائم کمبود کلسیم در کودکان چیست؟

کلسیم یک ماده بسیار مهم، کلیدی و البته مغذی بوده که همه موجودات زنده و دراین‌بین صدالبته انسان‌ها به آن نیاز داشته. این ماده معدنی کلیدی در بدن است و برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است. انسان‌ها برای ساختن و حفظ استخوان‌های قوی به کلسیم نیاز دارند و 99 درصد منبع مطمئن کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها است. همچنین برای حفظ ارتباط سالم بین مغز و سایر قسمت‌های بدن ضروری است. در حرکت عضلات و عملکرد قلب و عروق نقش دارد. البته موضوع مصرف کلسیم در کودکان جدی است. درصورتی‌که کودک در سنین پایین با کمبود این ماده مهم مواجه باشد، باید بنا به جبران آن از مکمل و قرص کلسیم استفاده کند.

برای کودکان کلسیم یک ماده حیاتی و کلیدی است. پس از مدتی یک سری تغییرات نشانه‌هایی را از عدم وجود کلسیم در نوزادان و کودکان می‌توانید دریافت کنید. در مورد آن مفصل صحبت می‌کنیم.

کلسیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد و تولیدکنندگان مواد غذایی آن را به برخی محصولات اضافه می‌کنند. مکمل‌ها نیز موجود است. در کنار کلسیم، افراد به ویتامین D نیز نیاز دارند، زیرا این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. ویتامین D از روغن ماهی، محصولات لبنی غنی شده و قرارگرفتن در معرض نور خورشید به دست می‌آید.

خرید و قیمت قرص کلسیم

هیپوکلسمی چیست؟

هیپوکلسمی چیست؟

مشکلات و کمبودهای بدنی در درازمدت می‌توانند موجب بروز اختلالات جدی در فیزیک و یا حتی روان فرد شوند. ریشه بسیاری از این نواقص هم در کودکی و نقصان ژنتیکی خواهد بود. علائم کمبود کلسیم در کودکان ممکن است در نهایت کمی از هم متفاوت باشد. اما واحد مجمع آن، شرایطی است که کودک عموماً دچار مشکل و اختلال در رشد خواهد شد. تشخیص این کمبود بر عهده پزشک معالج است.

هیپوکلسمی وضعیتی است که در آن کلسیم بسیار کمی در خون وجود دارد. سطوح طبیعی کلسیم برای قلب و ماهیچه‌ها برای عملکرد صحیح و همچنین برای اطمینان از رشد استخوان ضروری است. در نوزاد، برخی از علل شایع هیپوکلسمی عبارت‌اند از زایمان زودرس، عفونت، دیابت مادر و برخی داروها.  هیپوکلسمی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین D باشد که می‌تواند در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و مکمل ویتامین D دریافت نمی‌کنند، رخ دهد. علل نادر هیپوکلسمی عبارت‌اند از هیپرپارا تیروئیدیسم (اختلال غده هیپوفیز) و هیپوپاراتیروئیدیسم کاذب، یک اختلال ژنتیکی که کم‌کاری پاراتیروئید را تقلید می‌کند.

بیشتر بخوانید:  چرا نباید قند و شکر مصرف کنیم؟

مهم‌ترین علائم کمبود کلسیم در کودکان

اغلب هیچ علامتی از هیپوکلسمی وجود ندارد. در صورت وجود، علائم عبارت‌اند از:

  1. قدکوتاه که نسبت به هم سن و سالان بسیار مشخص و قابل تشخیص است.
  2. پوست خشک
  3. موی خشک و حالت مجعد بخصوص در نوزادان
  4. ناخن‌های شکننده و پوست اطراف عموماً زخم و دارای ورم
  5. گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی بخصوص در سنین کم‌تر از 5 سال
  6. ایجاد حالت کرخت و سوزن‌سوزن شدن در انگشتان دست‌وپا
  7. آب مروارید و وجود مشکلات بینایی که باید توسط چشم‌پزشک بررسی شود
  8. ضعیف‌شدن مینای دندان و ضعف در لثه‌ها
  9. تشنج‌های احتمالی بخصوص در رنج‌های سنی کم‌تر از 5 سال

مهم‌ترین علائم کمبود کلسیم در کودکان

تشخیص کمبود کلسیم در کودکان و نوزادان

فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین نکات در مورد تشخیص بیماری‌ها، انجام آزمایش‌های دقیق خواهد بود. حتی در صورت امکان، احتمالاً پزشک آزمایش را به‌صورت دوره‌های کوتاه‌مدت تکرار می‌کند. در این مورد تصمیم‌گیرنده نهایی پزشک غدد و رشد و یا تغذیه خواهد بود. از طرفی تشخیص آن در چند مرحله انجام می‌شود.

تشخیص را می‌توان با آزمایش خون برای بررسی سطح کلسیم انجام داد. اندازه‌گیری سطح هورمون پاراتیروئید و ویتامین D در خون می‌تواند به تعیین علت هیپوکلسمی کمک کند. بازگرداندن سطح طبیعی کلسیم با مکمل‌های کلسیم بسیار مهم است؛ زیرا هیپوکلسمی طولانی‌مدت می‌تواند باعث تشکیل استخوان ضعیف و استخوان‌های شکننده شود که مستعد شکستگی هستند. ممکن است مکمل‌های ویتامین D داده شود.

پرفروش ترین کلسیم های بازار

علائم کمبود کلسیم در کودکان چیست؟

چه چیزی باعث هیپوکلسمی می‌شود؟

بسیاری از افراد با افزایش سن در معرض خطر کمبود کلسیم هستند. این کمبود ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  1. دریافت ناکافی کلسیم در یک دوره زمانی طولانی، به‌ویژه در دوران کودکی
  2. داروهایی که ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهند
  3. عدم تحمل رژیم غذایی به غذاهای غنی از کلسیم
  4. تغییرات هورمونی به‌خصوص در زنان
  5. برخی عوامل ژنتیکی
بیشتر بخوانید:  علل افرایش احتمال سنگ کلیه در زنان

اطمینان از دریافت مناسب کلسیم در تمام سنین مهم است. البته که بهتر است همیشه افرادی که دچار این مشکل هستند آزمایش آن را انجام دهند. این آزمایش از روی خون خواهد بود.

برای کودکان و نوجوانان، مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای هر دو جنسیت، چه دختر و چه پسر به‌صورت یکسان است. به گفته منبع مورد اعتماد مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، حجم موردنیاز مصرف و دریافت در بدن به‌صورت روزانه عبارت است از:

گروه و رده سنی مقدار مصرف روزانه بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت
کودکان 9 تا 18 سال 1,300 میلی‌گرم
کودکان 4 تا 8 سال 1,000 میلی‌گرم
کودکان 1 تا 3 سال 700 میلی‌گرم
کودکان 7 تا دوازده ماه 260 میلی‌گرم
نوزادان 0 تا 6 ماه 200 میلی‌گرم

علائم سطح پیشرفته هیپوکلسمی چیست؟

کمبود کلسیم حتی ممکن است سطحی پیشرفته و وخیم تر نیز داشته باشد که به آن کمبود پیشرفته می گویند. در مورد رنج مصرفی روزانه در کودکان گفتیم، حالا لازم است به بررسی کلی علائم شدت آن در نوزادان و کودکان نیز اشاره مستقیم داشته باشیم. این علائم در برخی افراد می تواند کمی متفاوت و یا با کاهش و یا افزایش دوره ای باشد.

کمبود کلسیم در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. بااین‌حال، علائم با پیشرفت بیماری ایجاد می‌شود.

علائم شدید هیپوکلسمی عبارت‌اند از:

  1. سردرگمی یا ازدست‌دادن حافظه
  2. اسپاسم عضلانی
  3. بی‌حسی و گزگز در دست‌ها، پاها و صورت
  4. افسردگی
  5. توهمات
  6. گرفتگی عضلات میانی
  7. ناخن‌های ضعیف و شکننده و لایه‌لایه
  8. شکستگی آسان استخوان‌ها

در نهایت

تهیه کپسول و یا قرص کلسیم و مکمل‌های کلسیم در کنار مصرف مواد غذایی مانند ماهی، ماست، شیر و حبوبات، در بازار ایران باتوجه‌به وجود لیبل‌های مختلف داخلی و خارجی کار سختی است. به شما حق می‌دهیم که در این مورد دچار سردرگمی شوید. اما در حال حاضر و باتوجه‌به توسعه استفاده از تکنولوژی، می‌توانید به‌راحتی هر نوع قرص و دارویی را از طریق وب‌سایت‌های معتبر و داروخانه‌های آنلاین سفارش دهید.

بیشتر بخوانید:  آب و هوای گرم چطور فشار خون را افزایش می‌دهد؟

در حال حاضر داروخانه آنلاین داروبیار یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مراجع تهیه انواع مکمل‌ها، کلسیم مخصوص کودکان و… است. شما می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن مکمل مدنظر را سفارش داده و آن را درب منزل دریافت کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل در مراحل سفارش، سؤالات بیشتر در مورد انواع مکمل‌ها، می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی با همکاران ما در تماس باشید. همین‌طور در بخش نظرات پاسخگوی سؤالات شما خواهیم بود.